Kundhyfs

Jag och mina kompisar hade en intressant diskussion häromdagen. Vi pratade om kundhyfs i servicesammanhang.

Jag har själv jobbat i olika affärer och tycker att följande INTE är okej:

1. När en kund på ett otrevligt sätt beordrar personal att öppna fler kassor bara för att det råkar stå en halv person framför denne i kö.

2. När kunden inte hälsar eller ens skapar ögonkontakt med kassapersonal. Hallå kassapersonal är också människor!

3. När kunden pratar i mobiltelefon samtidigt som den betalar. Väldigt nonchalant. Det går faktiskt att pausa samtalet i en halv minut.

4. När kunden öser upp varor på kassabandet i stora högar. Det går inte snabbare att betala bara för att varorna staplas på höjd.

5. När kunden i kassan kommer på att "a just det ja jag glömde en sak" och sedan springer iväg och är borta i en kvart.

6. När kunden inte respekterar stängningstid och strosar runt i butiken som om den vore exklusivt extraöppen enkom för denne.

7. När kunden i klädaffär slänger kläder på golvet / lämnar kvar plagg i provrummet / inte hänger tillbaka galgade plagg på galgen.

Vilket beteende tycker ni INTE är okej i affären? På restaurangen? I baren? På fiket?

Vad uppskattas? Vad uppskattas inte?

Kommentera gärna!
Sofia

När kunderna börjar gräva efter plånboken i väskan när dom kommer fram till kassan för att betala och inser att plånboken ligger kvar hemma.

2011-06-16 ♥ 12:33:00
victoria

jag håller med om alla dom där punkterna. jag ahr aldrig jobbat i affär själv men jag TÄNKER alltid på vad jag gör och inte gör när jag är i en affär. och dessa punkterna är precis såna saker som jag alltid tänker på när jag handlar. jag är antagligen väldigt skärpt av mig, haha.

2011-06-16 ♥ 12:41:40 » URL: http://sweetkaylee.blogg.se/
Linda

Jobbar på ett sommarland och en pappa ansåg att han minsann skulle betala fullpris för ungen som var knappt över metern för att denne skulle få lov att åka alla karuseller (även de som denne inte hade längden inne för). Hah bråkade ett bra tag innan han gav med sig eftersom det var hans barn och han själv skulle bestämma över sin unges säkerhet. Tänk om han fått som han velat och ungen fått åka Extreme Fly, då hade vi kunnat hämta tillbaka ungen i Polen då den säkerligen flygit så pass långt.



En annan gång då det gäller rabatter (dessa underbara rabatter). Vi har ett erbjudande om att man ska gå 4 så får den 4:e (billigaste) gå in gratis. De kom som en familj på 3 pers och skulle minsann ha 25% rabatt enligt karln som inte ens uppfyllde kraven för att få rabatten.

2011-06-16 ♥ 12:47:58 » URL: http://liiiiinda89.blogg.se/
Nadja

Bara man behandlar alla andra som man själv vill bli behandlar så tycker jag det är grönt. Gör man de sakerna ovanför så ska man inte räkna med personal som ler, som hjälper till eller är trevliga!



Men det värsta jag vet är kunder som ska tränga sig.. om man står och får hjälp så kommer det ibland folk och börjar prata med personalen och så står man där som en dum "idiot" och måste vänta fast man var mitt uppe i samtal om vilken tröja eller hudkräm man skulle välja.. usch!

2011-06-16 ♥ 12:56:47 » URL: http://sweetladysoul.blogg.se/
Anna

Har jobbat på nöjesparker. Och det är fasen inte okej att skrika på personalen för att det regnar!!! Tyvärr är jag ingen vädergud, och hade jag vart det hade det regnat vareviga jobb-dag och soligt varje ledigdag. Sådetså!



Det är förövrigt aldrig okej att skrika på personal som försöker hjälpa till... Eller begära återköp när produkten är använd över värdet.



Men ändå älskar jag service och kundmöten. Jag måste vara felskapt eller nåt...

2011-06-16 ♥ 13:00:12 » URL: http://vagadromma.wordpress.com
Sara

Har aldrig jobbat i kassa, men stör mig enormt mycket på när folk pratar i mobiltelefon när de ska betala. Respektlöst!

2011-06-16 ♥ 13:01:48 » URL: http://littlenova.blogg.se/
Kunden

Jag håller med om dina punkter och tycker det du skriver hör till hyfs och hänsyn...Å andra sidan blir man trött på kassörskor som inte svarar på hej, som själva pratar i telefon, som bara säger varsågod men aldrig tack, som mosar tomater och bröd och som hojtar "tryck på klar" innan det syns på kunddisplayen...

2011-06-16 ♥ 13:02:52
Nevani

Haha jag staplar jämt saker på varandra, men det är just för att det ska ta längre tid för kassörskan på så vis vinner jag tid och kan springa ner och packa en påse eller två!

2011-06-16 ♥ 13:05:50 » URL: http://nevani.blogg.se/
Ann-Charlotte

Jag jobbade på mcd förr i tiden och då fick jag en utskällning för att jag inte hade tagit hand om deras kvarglömda klädpåsar. Någon annan tog dom innan vi hann se att dom var kvarglömda. Dom

Hävdade att det var vårat fel att do. HDR glömt sina påsar och ville ha ersättning. Kunden Hr alltid rätt.. NOT!!

2011-06-16 ♥ 13:10:40 » URL: http://ackadacka.blogg.se/
SanyStardust

När jag jobbade på ICA så slutade jag kl19 en kväll och det var sjuukt mycket folk och långa köer i alla kassor, 4st var öppna inklusive min, köerna avtog inte och en timme efter jag skulle ha slutat ber jag en av kunderna i min kö att vidarebefodra kunderna bakom att kassan är stängt, varpå en pappa med sitt barn blir fullstädnigt RASADE och börjar skrika på mig att det är min skyldighet att jobba kvar och jag kan inte gå när det är så mycket folk. Kan tillägga att jag inte fick betalt för den extra timmen och ingen ansvarig chef syntes till, de gömmde väl sig på sina kontor.

Det tycker jag är sjukt respektlöst, jag stannar inte kvar och jobbar gratis för en stor matkedja bara för att det är mycket folk.

2011-06-16 ♥ 13:10:52 » URL: http://sanystardust.wordpress.com
Kissowa

Jag har jobbat i mataffär och det som störde mig mest då stör mig mest nu som kund också. Framförallt det här med hur man bemöter sin kassörska. Sluta prata i telefonen, ta ur hörlurarna ur öronen och lyft upp solglasögonen i pannan. Säg Hej och Tack. Skräpiga människor som inte enkelt hyffs driver mig till vansinne.

2011-06-16 ♥ 13:16:52
Lina

Jag jobbar som säljare och tycker att det är extremt respektlöst då det kommer fram en tre fyra stycken kunder till mig och frågar saker, fastän de ser att jag är upptagen med en annan kund. Jag kan tyvärr inte jonglera flera samtidigt även fast jag skulle vilja det. Om folk hade hyfs att vänta på sin tur skulle jag inte behöva känna mig som en bitch då jag säger åt folk att vänta.

2011-06-16 ♥ 13:17:53 » URL: http://www.smackbah.tumblr.com
mia

Håller med om punkterna ovan.... Har själv jobbat inom en del olika butiker och något som störde mig oroligt mkt var då kunder prompt skulle "lämna tillbaka"/reklamera saker som ej uppfyllde kraven för reklamation lr liknande. Exempelvis en kund ville lämna tillbaka sina använda märkessneakers ca 13månader efter köp som denne slitit med hälsan. Inget kvitto, ingen kartong. Skorna kunde lika gärna kommit fårn vilken butik som helst. Detta har hänt ett flertal gånger och ibland har kunden tillomed blivit hotfull.



Annars är det även störande då kunden kräver olika rabatter av olika anledningar som du själv inte har befogenhet att ge till kunden. De prutar för att sedan bli förbannade då prutningen inte går igenom.

2011-06-16 ♥ 13:19:39
Jenny

Åh. Jag har jobbat i klädaffär, bar & restaurang, så jag har SÅ många saker jag stört mig på.

Värst är dock.

När någon på nattklubben tappat bort nummerbrickan till sin jacka & försöker kräva tillbaka sin jacka i en timme. Det luriga är dock att denna någon inte förstår att det finns 1000 andra jackor & vi inte kan gå igenom varenda en med beskrivningen "svart, meduim"



På restaurangen - Knäppa med fingrarna efter servitris!



Klädbutiken - Försöka klistra rea-lappar på icke-rea-varor!? Why oh Why?



Eller när folk förvandlas till Rea-Monster som fullkomligt river sig igenom butiken & slänger kläderna till höger & vänster. Respektlöst!

2011-06-16 ♥ 13:22:32 » URL: http://jennybenny.blogg.se/
Livsnjutaren

Håller fullständigt med dig och jag förstår att man som kassapersonal blir "bitter" över dessa människor eftersom att de möter dem dagligen. Men sen måste jag få säga att vissa av punkterna gör jag, som att lämna plagg/inte hänga dem på galgar eller pratar i mobiltelefon, dessa saker "skiter jag i" eftersom de ger lite extra lyx i mitt liv. Aldrig annars får jag kasta mina plagg och någon annan plockar upp dem, bara just i affären. Det är som att gå på restaurang för att man inte orkar diska. Jag vet att det är "fel" att göra så, men jag gör det inte av anledningen att göra det jobbigt för personalen utan för min egen del att för en gång skull få bli ompysslad. Jag tycker att du borde skriva ett inlägg istället om hur/var och när man kan hitta lite små lyxiga guldklimpar i livet. Om man annars har det stressigt och gör en massa för andra så kan man få lyxa till det själv. Det kan vara att inte hänga upp plagg i affären eller ställa tillbaka boken på sin plats i bibblan, eller hur många plockar upp sitt hår i duschen på badhuset? strutar i att sätta i en ny toalettrulle på jobbet kanske. Ser framemot ett sådant inlägg då jag vet att du är mer påfydig än mig.

2011-06-16 ♥ 13:23:39
Malin

Har ar det skumt nog tvart om som galler nar det handlar om matberg pa kassabandet. Hemma i Sverige radar man ju upp sina varor (om man inte ar helt galen) och ar man extra snall (och det ar man) sa radar man upp sakerna med streck-koden at ratt hall sa att den som sitter i kassan slipper vrida och vanda och leta. Har blir bade de som jobbar och de andra som koar helt galna om man gor sa. Sa lite plats pa bandet som mojligt ska man ta upp. Hogsta tornet vinner!

2011-06-16 ♥ 13:29:04 » URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Johanna

Jag har jobbat två år inom en extremt dålig restaurangkedja (organisationen var katastrof) och jag kan säga att efter två år var jag alltid trött, deppig, arg och hade ångest inför jobbet. Jag slutade för att jag hatade jobbet och framförallt började jag avsky människor! Våra kunder var fruktansvärda. Att restaurangens ledning aldrig såg till att vi hade alla varor hemma, var tillräckligt med folk osv gjorde ju inte kunderna trevligare. Det är bara en gissning men jag kan tänka mig att ställen som serverar alkohol löper högre risk att få besvärliga kunder. Jag har fått ta så mycket skit av det där jobbet att jag aldrig någonsin kan tänka mig ett serviceyrke igen!

2011-06-16 ♥ 13:30:11 » URL: http://bushbrud.blogg.se/
Soffipropp

Måste bara tillägga att det även finns oerhört många som inte borde få jobba i en affär, jag har själv jobbat i affär och jag kräver ganska mycket av personen som står bakom kassan. Vad jag menar är att dem inte är servideminded för 5 öre!

2011-06-16 ♥ 13:34:38
Fija

Jobbar i ica-kassa och bäst är nästan när ungar rusar förbi köer på tio personer, kastar upp en glass på bandet och ryter "DEN SKA JAG HA!!" medan en kund försöker betala. Gärna står också föräldern bakom och ser uppmuntrande ut....

2011-06-16 ♥ 13:38:31
Camilla

När jag jobbade på coop en gång i tiden kom det alltid in en kvinna 1 minut innan stängning och handlade i minst 20 min, detta hände ca 1 gång i veckan. Problemet var dock att hon hade nån form av bacillskräck så hon ville väl inte träffa andra kunder. Samtidigt som man tyckte väldigt synd om henne suckade man djupt varenda gång hon kom in i affären 1 minut i nio.

2011-06-16 ♥ 13:39:18
Camilla

jag har också ett tips om vad jag hatar när kassörskor gör: När man handlar med kontanter och får tillbaka både sedlar och mynt, varför lägger de flesta sedlarna först och sen får man mynten ovanpå sedlarna så att dom glider runt och man tappar dom? Lägg mynten i handen först och ge sedlarna när man har ordnat med mynten!

2011-06-16 ♥ 13:41:42
Susanna

Jag jobbade på ett café på gröna lund en sommar. Då bytte folk ofta blöja på sina barn vid bordet och lämnade sedan blöjan på brickan som jag sedan fick ta hand om. INTE OKEJ!

2011-06-16 ♥ 13:43:47 » URL: http://livetienetta.blogg.se/
Hilda

Jag blir såååå otroligt jävla provocerad av kassörskor eller annan butikspersonal som suckar till när man säger hej. Man känner bara att man är i vägen och ursäktar sig lite och tänker uoups jag ska bara betala, bry er inte om mig.

Vet ett par butiker där personalen står och pratar om killar dom träffat och så när jag står och betalar. Dom verkligen utstrålar att "åååååhhh, enn kuuuuund, fyyyyyyyyy vad jooooooobbigt"



Sånna borde prova på att vara arbetslösa ett tag.



Men jag blir minst lika provocerad av för pååiga butiksarbetare. Främst i klädesbutiker. När man kommer från butiken har man köpt en ny jacka, jeans, en klänning och en ny garderob av toppar, fast man bara skulle ha ett skärp.



Det värsta jag varit med om var när jag står halvnäck i ett provrum och en kille från butiken dyker ner sitt huvud och frågar om det går bra. Herrejissses. HAde jag velat att alla skulle se mig halvnaken hade jag inte dragit för skynket.



Detta tänker jag alltid på både i butiken jag jobbar och när jag själv är kund. FY trevligt jag är!!!

2011-06-16 ♥ 13:44:54 » URL: http://vildamildahilda.blogg.se/
.sandra

Jag jobbar i en ICA-butik själv, och jag håller fullständigt med om allt ovanståeden! Visst, kunden har alltid rätt, och vi personal finns där för att få kunden nöjd. MEN, vissa kunder tycks sig tro att de kan slänga vilken skit som helst på oss för att de fick betala 1 krona mer för än vara än vad hyllkanten sa, att kundkorgarna är lite skitiga, att en vara är slut, att kön är lite för lång, eller att det inte går tillräckligt fort, att en viss vara inte finns i sortimentet och så vidare. Det krävs tålamod att jobba i butik, det ska gudarna veta.



Andra saker som jag inte tycker är acceptabelt i en butik, oavsett slag, är att komma in i bar överkropp. Bara för det må vara sommarvärme ute tycker jag det är oacceptabelt och ofräscht att komma in med bar överkropp. Oftast är det lite småfeta män i 50-års åldern som gör detta och ingen vältränad hunk (då hade jag kunnat se mellan fingrarna). ;)

2011-06-16 ♥ 13:44:55 » URL: http://ordavsandra.blogg.se/
Lise

Jag har inte jobbat i en affär (mer än i en videoaffär en kort period) men för nån vecka sen så var jag på Lidl och det var riktigt lång kö, typ tio pers med mycket i korgar/vagnar och bara en kassa öppen och jag hade bara tre drickor och grymt bråttom så då frågade jag en tjej som stod och packade upp varor om hon kunde öppna en kassa till eftersom jag hade just väldigt bråttom och det var jättelång kö. Jag var väldigt trevlig, det är jag alltid iom att jag själv jobbat mycket som servitris och hon öppnade kassan men var GALET otrevlig! Om hon ändå kunde tänka sig öppna en ny kassa varför vara otrevlig liksom? "Ingen tänker på att VI har bråttom och måste packa upp alla varor innan klockan nio. Vår chef anställer inte fler så vi kan ha fler kassor öppna." Ja, jag fick mig en riktig känga. Hehe.

2011-06-16 ♥ 13:49:00 » URL: http://yetanotherblog.blogg.se/
Anonym

Jag jobbar på max och mitt under lunchen idag (vilket innebär MASSOR MASSOR MASSOR med folk och hur stressigt som helst), börjar en kvinna käfta om att de i grillen borde ha sagt åt henne att det var en 160gramsburgare hon hade beställt. Hon tyckte nämligen den var väldigt dyr (efter att hon hade betalat, givetvis..) och då sa jag att det berodde på att den var stor. Hon tyckte då att det var förjävligt dåligt av de i grillen att inte FÖRSTÅ att hon inte ville ha en sådan stor hamburgare. Jag försökte förklara för henne att de i grillen utgår från att alla vet vad de beställer, om inte kan man ju fråga. Diskussionen fortsätter tills hon beordrar mig att hämta min chef, där säger chefen att hon självklart kan få en annan burgare, men det slutar inte där. I ytterligare tre minuter (vilket motsvarar typ 10 serverade mål i rusningstid), tjafsar hon och är sjukt otrevlig.



Förgyllde verkligen min dag. Not.

2011-06-16 ♥ 14:04:58
Everlasting

När kunden frågar efter något gott recept för att tillaga det de just inhandlat, och vägrar gå därifrån förrän de fått sitt jäkla recept (jag har stått i både kött- och grönsaksbod och det hände oftare än man kan tro).

2011-06-16 ♥ 14:17:42 » URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
ROXANNA - KAMP EFTER CANCERN

not ok

2011-06-16 ♥ 14:22:59 » URL: http://sannassanna.blogg.se/
spiderchick

Kunden: Ja guud det klart man stöter på servicemänniskor som är sjukt otrevliga inte kan sitt jobb, men det där är ett helt annat inlägg :-)



Livsnjutaren: Jag tycker inte man kan jämföra hår i duschen /disk med plagg i butik. Jag tycker inte man som kund ska behöva hänga tillbaka plaggen ut i butik, men där emot tycker jag att man kan hänga upp dom galgen och lämna tillbaka dom till personen som står i provrummet, eller hänga kläderna på stången som vanligtvis står innan man lämnar provrummet. Tycker det är himla nonchalant att inte göra så. Dels tar det massa onödig extratid från dom som jobbar i butiken och sedan kan det även förstöra plaggen. Trist.



Med det sagt förstår jag din tankegång och inlägget du efterfrågar kan jag absolut fnula på ;-)



Kram

S



2011-06-16 ♥ 14:26:16
Erika

När jag är i en butik så är jag där för att handla. Jag är inte där för att skapa någon slags relation till den som sitter i kassan eller övrig personal.

Jag har också lärt mig att vara effektiv så för mig är det inget hinder att prata i telefonen samtidigt som jag betalar. Att betala handlar om några knapptryckningar och kan lika gärna ske utan kassapersonal.

Något jag däremot finner fruktansvärt otrevligt är när butikspersonal ignorerar kunden och istället ägnar sig åt att prata med varandra om allehanda oviktiga ting. Sådant beteende stöter jag på ganska ofta och därför resonerar jag som jag gör.

Fruktansvärt långsam personal är också irriterande. Det finns en i kassan på ICA Maxi här i Skövde som är så seg att jag nästan får psykbryt varje gång hon sitter i kassan. Slö, sävlig och så förbannat ointresserad av sitt jobb att hela butikskedjan borde skämmas över att ha henne som anställd i en av butikerna.

På fiket är det fruktansvärt otrevligt med andra kunder som byter blöjor öppet på bordet eller på stolarna.

På restaurangen blir jag vansinnig när personalen fuckar upp trots att jag har varit extremt tydlig med vad jag vill ha.

"Kyckling, ingen potatis. Hoppa över jordnötssåsen då jag är dödligt allergisk. Tack!"

På tallriken ligger lax, potatismos och jordnöttsås. En vidrig men också dödlig kombo. Då är det svårt att inte slänge tallriken i ansiktet på den som serverar. Speciellt när köket bedyrar att de gjorde rätt men servitören tog fel tallrik.

Nää, usch! Jag har inget vidare tålamod med inkompetenta människor.

2011-06-16 ♥ 14:28:49
Max-tjejen

Förresten måste jag lägga till en grej på max-historian om den missnöjda kvinnan. Hon pratade i telefon i typ TVÅ MINUTER innan jag kunde knappa in hennes beställning. Och då kunden bakom försökte komma sig fram så jag kunde ta betalt av honom istället ställde hon sig ivägen. Ska nog göra en voodoo-docka av henne och sticka i lite nålar. Yes, så får det bli.

2011-06-16 ♥ 14:36:26
L I L I J A . C O M

Jobbar i kassa & håller VERKLIGEN med i alla dina punkter!

2011-06-16 ♥ 14:40:29 » URL: http://lilija.com
Alexandra

Det värsta som finns är kunder som tror att man är en elak människa som med flit gör fel för att få in en krona extra i kassan. Vi gör inte så! I tisdags hade vi en massa erbjudanden i butiken från klockan 15, och såklart krånglade tekniken just då och alla extrapriser gick inte in i systemet. När en kund kom till kassan sa hon "Mötte en kund på väg ut, han sa att jag skulle se upp i kassan eftersom ni tar flera kronor mer betalt än ni lovat! Dåligt!"



Snälla, vi gör så gott vi kan. Vi hade 20 extra erbjudanden under endast 8 timmar. Ganska svårt att hålla koll på alla de priserna i huvudet plus de ordinarie extrapriserna. Vi vill att alla ska bli nöjda, jag lovar. Men ska ni skälla ut någon så skäll på chefen, inte på mig som extrajobbar i kassan och inte har NÅGONTING med kassasystemet och extrapriser att göra.

2011-06-16 ♥ 14:40:40 » URL: http://eraj.blogg.se/
Malin

Jag kan hålla med på alla punkter, utom just den biten med att hälsa och hålla ögonkontakt. Jag kämpar mot socialfobi och har inte alltid kraften att ens göra det. Ville bara lyfta fram att det inte alltid handlar om att man är otrevlig eller jävlas med vilja.

2011-06-16 ♥ 14:41:24
melina

om butiken inte har en klädstång där man kan lämna tillbaka kläder man provat men inte ska ha brukar jag lämna kvar dom i provrummet.

city gross i malmö har extremt långa köer och alla storhandlar där och det finns ingen snabbkassa. man vill nästan dö för att det bara är 3 av 10 kassor som är öppna.

sen tycker jag att det är skitjobbigt när personalen packar upp saker när man ska shoppa/handla. skitjobbigt att gå bland plast, kartonger och en stressad människa som ska packa upp så mkt som möjligt.

2011-06-16 ♥ 14:49:42
Honi

Jobbar i parfymavdelningen/sminkavdelningen och det finns så många underliga kunder.



1. Dom som halvskriker "Hallå" istället för att gå dom två meter och ta ögonkontakt med mig för att sedan fråga om hjälp.



2. Dom som tror att dom har förhandsrätt på allt. Om jag och mina kollegor alla är upptagna med att hjälpa kunder vid parfymdisken så kommer dom ändå fram och börjar fråga om hjälp. Sen blir dom sura när jag säger att jag ska hjälpa denna kund först och att jag kommer så fort jag bara kan.

2011-06-16 ♥ 15:15:19 » URL: http://honi.blogg.se/
Chivone - i Manchester,lever med CF

Jag jobbar i en restaurang har några saker jag vill ta upp!

1. När en barnfamilj kommer in & har ingen koll alls på barnen, alltså låter de springa runt hur som helst, när vi går runt med heta tallrikar, kaffe osv.

2. När en barnfamilj skräpat ner sjukt mycket, kladdat osv men inte ens plockar upp liiite efter sig, t.ex runtom bordet.

3. När man beställt något, sen när maten kommer säger: Oj jag glömde säga att jag ville ha såsen bredvid, exempelvis, och sen förväntar sig att vi ska byta ut hela rätten helt gratis när de inte ens sagt till från början.

4. När vi (servitrisen) får all skit, tror ni vi lagar maten eller? Sätter priserna? osv.



Tack för mig:)

2011-06-16 ♥ 15:17:21 » URL: http://xchivonex.blogg.se/
Glitter

Vilket intressant inlägg :) väldigt roligt och intressant att läsa om vad man ska tänka på som kund så man visar den som sitter i kassan respekt också <3

Tycker många gånger tyvärr att folk som sitter i kassor ofta kan vara lite nonchalanta mot kunden och inte säger hej eller visar uppmärksammhet till kunden :( Någon som håller med? Puss <3

2011-06-16 ♥ 15:49:39 » URL: http://glitterheartz.blogg.se/
Anna

Har massvis med kunder som direkt tittar snett på en när man säger hej då de kommer in i butiken. När de senare vill ha hjälp knäpper de med fingrarna (och jag jobbar inte i restaurang, även om det är fel där också) eller skriker "DUUU!! HALLÅ!". Fast ibland är det som att träna hundar, för de kommer på sig själva med att det är otrevligt att skrika "Du!" och försöker sig då istället på ett "Ursäkta?" i bättre tonläge. När de gör det så kommer jag direkt, för sådana beteenden ska belönas! :D

2011-06-16 ♥ 16:02:05
Helena

Jag har jobbat i kassa och jag håller helt med dig!

När jag fick kunder till mig som var sådär nonchalant otrevliga - sa inte hej, såg mig inte i ögonen, slängde upp varorna i en hög på bandet, knappt sträckte fram pengarna (så att jag var tvungen att halvt lägga mig över kassaapparaten för att nå dom!) - så lackade jag ur totalt ibland. Men man kan ju inte bli arg på kunderna! Så istället blev jag övertrevlig!

"Ååh, TACK så mycket!! Ha en TREVLIG DAG!! HEJ DÅÅ!! Välkommen tillbaka!!" ...och log från öra till öra...;)

2011-06-16 ♥ 16:05:02
Emma

Åh, vad jag känner igen alla dessa punkter bland människor. Även fast inte jag själv är skyldig till dem. Eller okej, det händer att jag staplar mina matvaror, men jag trodde inte att det stör kassörskan... ;)

2011-06-16 ♥ 16:18:27 » URL: http://yamma.se/
sofi

hejhej vad har du gjort idag? var gärna med i min fototävling:)

2011-06-16 ♥ 16:21:10 » URL: http://soflun.blogg.se/
Elsa

Håller med dig! Jag har jobbat på café och där kan kunder verkligen vara otrevliga. En gång kom det in ett sällskap på ca 10 personer, alla skulle beställa samtidigt och sen blev dom jättetjuriga när jag frågade om jag fattat rätt eftersom jag var tvungen att skriva upp beställningen för att inte glömma. Plus att dom tyckte det var fasligt dyrt sen och ville dela upp betalningen, kunde dom inte beställt i små grupper då? Klart det blir dyrt med fika till 10 pers?!



Det nästan hemskaste med att stå i disken på café är när folk har tryckt ner alla servetter i kaffesumpen eller saftglaset så allt blir superkladdigt och det går knappt att få ur pappret! Men värst är faktiskt när dom fimpat i maten! Det luktar fimp i hela diskrummet och detta händer dagligen!

2011-06-16 ♥ 16:39:07 » URL: http://hubbelibubb.blogg.se/
Maria

Har varit med om (flera gånger) att kassörer, främst i mindre kiosker pratar i telefon när man ska betala. Gör mig vansinnig!

2011-06-16 ♥ 16:56:31
Diana

Jag har följt en liknande tråd på FL och skrattar gott (ursäkta). Servicepersonal har det trots allt ganska så bra, för ni får lov att säga ifrån... där är det inte "kunden" har alltid rätt.

Själv arbetar jag inom vården där det liksom tillhör att bli slagen, biten, taffsad, kränkt, spottad osv och vi får inte göra något annat än att backa (vilket man inte alltid kan eftersom vårdtagaren ibland måste ha hjälp). Underbart jobb man har.... Inte för att jag vill spöa skiten ur en vårdtagare men det hade varit trevligt om vi som personal hade haft lite rättigheter, men icke.

2011-06-16 ♥ 17:01:15 » URL: http://decdia.blogg.se/
Luucy

hahaha klockrent!

2011-06-16 ♥ 17:02:01 » URL: http://laughinglouise.bloggplatsen.se
Lina

WORD. Jobbar själv i en mataffär och instämmer på alla punkter. :P

2011-06-16 ♥ 17:26:10
Anonym

Min mamma sa en gång att när hon stod i kö på maxi en gång hade det stått en dam som stått framför henne och verkligen staplat ALLA varor i en hög. Så hade äggen (inte så konstigt) ramlat ner på golvet och ner på damens skor som blev rätt geggiga. Då hade den här damen börjat ryta och frågat kassörskan vad FAN hon håller på med. Nu får du minsann torka upp detta! Kassörskan hade snabbt sagt "självklart, jag ska se till att du får en ny äggförpackning med" och så hade hon gått ur kassan med gråten i halsen och nästan började lipa när hon bad en av sina kollegor ta över så länge. Tycker INTE att kunden har rätt att göra såhär, för kassapersonalen får ju inte vara otrevlig mot kunden, hur otrevlig kunden än är.



Ännu en sak jag stör mig på är när kunden kommer och slänger upp t.ex, ett bananskal på bandet. "hej, ja min unge åt upp bananen men här är skalet". Hur fasiken ska de kunna räkna ut priset på en uppäten banan? En annan sak om ungen ätit upp en chokladkaka, då finns streckkoden kvar (visst, inte okej men det går iallafall) men en banan ska ju vägas för att man ska kunna räkna ut priset, Sjukt!



Aja, det enda jag kände mig lite träffad på är att jag ofta lämnar kläderna kvar i provrummen, oftast utan att hänga tillbaka på galgen. Annars försöker jag tänka på hur jag beter mig som kund.

2011-06-16 ♥ 17:41:38
Anonym

på fiket : när folk sitter och blossar på ciggen i närheten av bebisar/barn.. vidrigt! (även fast jag själv är lite då och då rökare så röker jag ALDRIG vid barn eller andra människor som inte röker)



i affären: gamla tjuriga kärringar som tränger sig före i kön,

eller de bröliga killarna som tjötar så ungen vaknar och börjar skrika..



2011-06-16 ♥ 18:47:27 » URL: http://chickmama.blogg.se/
Elin

Jag jobbar i en skobutik där vi ger servicen att undersöka fötterna och prova ut promenadsko/löparsko. Alla i butiken har också en gedigen utbildning såsom sjukgymnast, naprapat osv. Vad som INTE är ok är folk som får utprovning, undersökning och en himla massa tips och info av oss (30-60 min service) och sedan ber om att få namn och stl på skorna (dvs går och köper någon annanstans). Det är INTE ok!! (Sen hittar dom oftast inte billigare någon annanstans heller.)

2011-06-16 ♥ 18:48:15
bella

åh herre kunde inte sagt det bättre själv, jobbar på ica maxi borås! vill lägga till 2 saker.



- fryspåseälskaren, den som lägger allt i fryspåsar, gärna blandat och knyter 711 knutar!



-Tjafsaren, den som inte accepterar att den har sett fel pris, om en glass kostar 31 kr är det inte så logiskt att man kan köpa tre för 20!



Gaaah, nu ska ja vara ledig i 5 dar!

2011-06-16 ♥ 19:17:44
Sofie

Jag tycker att det är på sin plats att säga "ursäkta" när man som kund behöver hjälp med något. Jag jobbar inom servicebranschen och hos oss visslar väldigt många på personalen! Inte okej!! Jag har faktiskt nämnt en gång för kunden att jag inte brukar reagera på visslingar då jag tycker att man enbart visslar på hundar...

För övrigt ett mycket bra inlägg!

2011-06-16 ♥ 19:41:02
Mamma Penny

Jag jobbar som kock/servitör på ett lastbilshak. (om jag kan kalla det så?) Men det otrevligaste jag varit med om var när en kund sa åt mig att jag var fet! Och sen sitta nöjd med sig själv (mansgris) och skratta! Jättekul att betjäna såna personer! "Man ser nog att hon är kock, finns det alls mat kvar!?" utbrister han igen och skrattar allt vad det går! Haha, jag skrattar ihjäl mig! Tack!

2011-06-16 ♥ 19:55:29 » URL: http://pennypuff.blogg.se/
E

Jag har just avslutat min dag, jobbar i klädbutik. Har haft minst en av varje påstående till kund idag. Man slutar aldrig förvånas. Finns folk till allt! ;)

2011-06-16 ♥ 20:04:07
Lina

Har är 2 härlig till:

Kund pratar i telefon OCH ber om ursäkt till den dom pratar med. Typ: Ursäkta jag måste bara betala bensinen här... Samtidigt som dom lägger ner telefonen och besvärat tittar på mig med blicken: Jaaa KOM IGEN DÅ!



Eller när kunder tar kyl/frysvaror & ångrar sig, inte går tillbaka utan dumpar i närmsta chips låda eller kampanjbord. Alternativt försöker dom tänka lite rätt & stoppar herrgårdsosten i GB glass-frysen.



// Lina, Statoil

2011-06-16 ♥ 20:07:12 » URL: http://linaheltenkelt.blogspot.com
Linda

Vet inte om någon redan har skrivit detta. Men ändå. Jag jobbar på café och har snart varit där i 4 år. Jag håller med dig på alla punkter och vill bara tillägga en sak: ALLT beror på tonen. Då menar jag vilket tonläge en människa har när dom ber/frågar om saker. Det VÄRSTA som finns är någon som snäser åt en eller svär eller bara är otrevlig. (Tro mig, folk svär åt en dagligen) Hade dom bara ställt frågan på ett normalt sätt så hade det inte alls varit lika jobbigt att torka det där bordet/fylla på mer mjölk/växla en 5:a. Tonen people. Det handlar om respekt.

2011-06-16 ♥ 20:12:39 » URL: http://bahari.webblogg.se/
charlotte

Håller med om allt!! jobbar just nu i en butik som kassamedarbetare, nog finns de underbara kunder som alltid är trevliga, men sen finns de dom där som bara har en otroligt dålig dag och kan stå och skälla ut mig efter noter om nånting som jag i huvudtaget inte har med och göra, och så fort man sak förklara hur de kanske ligger för den kunden så skriker dom nästan " Du ska bara vara tyst för kunden har ALLTID rätt! " det är något jag verkligen hatar när dom säger!!! ;P

2011-06-16 ♥ 20:28:28
Nathalie

Åh, håller med på alla punkterna men nr 6 är såå grymt jobbig! Speciellt om dagen har varit seg och man lääängtar efter att äntligen få sluta och åka hem.



Jag jobbade i en klädbutik i en liten stad här i Dalarna och varje sommar kom samma kund in i butiken och ska prova byxor. Alltid kom hon in tio minuter innan stängning och ska prova minst tio par! Såklart kunde hon aldrig bestämma sig utan det skulle hängas undan och så kom hon in samma tid nästa kväll och allt börjades om igen.. Tror att det tog mellan en till två veckor för henne att bestämma byxor...

2011-06-16 ♥ 20:41:19 » URL: http://ciinderellas.blogg.se/
Jaana

Jobbar själv i kassa och jag hatar när kunderna slänger fram pengarna och utan ögonkontakt berätta vad den vill ha, man känner sig rätt så liten då. Eller när folk ger en pengar (jobbar i lucka) utan att berätta vad den vill ha, haha

2011-06-16 ♥ 21:04:54 » URL: http://mizzj.blogg.se/
Therese

Så klockrent inlägg. Jag jobbar själv i klädbutik och får dagligen plocka plagg ifrån golvet.. Sedan kommer det kunder och kräver rabatt på en vara för att den är smutsig.. KONSTIGT?!



Sedan hatar jag barn som springer omkring och leker i butiken - oftast lyckas de ju riva ett par ställ eller två, och föräldrarna säger inte ett pip.. Har inget emot barnen, men just att föräldrarna struntar det.. Usch!

2011-06-16 ♥ 21:05:55
carro

Ååh det här kan jag prata om i timmar, nästan så det är ett favoritämne haha. Jag har jobbat med service i snart sex år och blivit utsatt för både det ena och det andra av gäster/kunder som inte fattar att jag är på mitt jobb och att jag är en människa jag med som faktiskt gör allt för att den ska bli nöjd.

Saker som jag inte gillar är när dom tror att dom kan mitt arbete bättre än jag själv. När man får kommentarer som: Men jag vet att den här kostar X kr, det har den alltid gjort, det vet jag för jag handlar här minst en gång i veckan. Ja men jag jobbar här fem gånger i veckan, jag tror nog att jag har större koll då. Eller när jag jobbat på hamburgerrestaurang o folk som åker i drive thru RÖKER när de kommer fram till luckan.

2011-06-16 ♥ 21:38:10 » URL: http://lajjn.blogspot.com
Sara

Alla de där punkterna plus kunder son inte förstår sig på lappsystem i butiker. Är det inga andra kunder behöver man inte ta en lapp är man frågar om de vill ha hjälp.. Och de som inte fattat att lapparna finns och kräver att få betala ändå. Fan, alla de här punkterna är anledningen till att jag la ner att jobba i butik. Till slut kunde ja inte vara trevlig längre! :)

2011-06-16 ♥ 21:41:33
Johanna

Jag hatar när man står i provrummet och provar och nån i personalen flåsar utanför om det går bra var tredje minut. Hade jag behövt hjälp hade jag väl för fan frågat själv om det. Och oftast när man är inne på typ telia, telenor osv och står och tittar på nån mobiltelefon så känner man hur nån i personalen står som en hök en halv meter bakom för att sen med ett plastigt leende ställa en hel drös med frågor om vilken operatör och mobil man använder osv osv. Jag är bara där för att titta, inte vara med i nåt jävla korsförhör. Som sagt, hade jag behövt hjälp med nåt så hade jag frågat, fattar de inte att de skrämmer bort kunderna när de är så påträngande som de är?

2011-06-16 ♥ 21:55:49
Lina

Jag jobbar på en bensinstation och stör mig på

1. När kunderna kommer fram till kassan och säger absolut ingenting, då ska jag tankeläsa och förstå att de har tankat.

2. Klagar på att bensinen är så dyr, ja de är inte jag som sätter priserna.

3. När de är lång kö och den som ska betala tar sakta upp plånboken och ska självklart betala med småmynt.

4. De som har brottom och ska med färjan och ska gå före alla i kön på grund av detta. Den går var 30 minut så de är ingen super lång väntan.

5. De som kommer och lämnar fram pengar för något man knappt ser att de är för att kön är lång och de orkar inte vänta.

Annars är trevliga kunder alltid roligt, de är ju faktiskt ganska många som är de också! :)

2011-06-16 ♥ 21:58:13 » URL: http://Sindelina.wordpress.com
Jess

Haha jag kan bli så sjukt provocerad av sånt där! Som så många andra har jag också jobbat i kassa och fått utstå både det ena och det andra, vett och etikett verkar en del lämna hemma när de går ut.. Sedan har jag ganska hög arbetsmoral när det gäller just sådant arbete och förväntar mig att andra som jobbar i serviceyrken ska ha detsamma, men många gånger är personalen helt likgiltig eller rent utsagt otrevlig. Ett leende kommer man långt på, både som kund och personal!

2011-06-16 ♥ 22:21:50 » URL: http://jesskarlsson.blogg.se/
Kassörskan

Ja fyyyfan! Håller med dig så det ryker.. Jag jobbar själv i en ICA-butik och det är helt sjukt hur vissa kunder beter sig. Men när kunderna pratar i telefon brukar jag försöka visa att det inte är okej, harkla mig högljutt och fråga extra högt om de vill ha kvittot, gärna flera gånger om de inte svarar första gången! :)

2011-06-16 ♥ 22:47:37 » URL: http://ikassan.blogg.se/
Mimmi

Jag jobbar i kassan, och håller med på samtliga punkter. Men jag kan tolerera liknande saker, vad jag däremot inte står ut med är när kunder skäller ut mig för att DE har gjort fel. Läst fel, tänkt fel, gått till fel butik (typ, har med sig rabattbladet till coop fast det är willys och blir sur när de inte får rabatten. Ja, det har hänt!)

2011-06-16 ♥ 22:49:42 » URL: http://telepatetisk.blogg.se/
Annika

Måste bara få ge en liten förklaring till varför vissa (i alla fall jag) inte tittar kassörskan i ögonen. Jag är helt enkelt en så osäker och ångestfylld människa att det vissa dagar är en bedrift att enbart ta sig in i affären. när jag sedan ska betala är ångesten på högsta nivå och allt jag tänker på är att inte börja hyperventilera/skaka/gråta och springa därifrån utan mina varor...

Det är otrevligt ja, och jag har alltid dåligt samvete efter en sådan händelse, men hur mycket jag än vill så kan jag bara inte höja blicken och se in i någons ögon...

2011-06-16 ♥ 22:50:22
melina

just det! jag hatar när någon butikspersonal hälsar, men det kom kanske 3 andra människor som är på olika ställen i butiken så man vet inte vem hon sa hej till. och när man väl kollar på henne för att se vem hon tittar på så tittar hon inte ens på mig

2011-06-16 ♥ 23:34:46
Anonym

Jag jobbar i butik och har mina små knep att hämnas på jobbiga kunder utan att det märks. Till exempel tar väldigt många kunder för givet att man ska få kassen gratis och säger inte till utan bara tar och lägger dem under armén och hoppas att jag inte märker det. de kunderna frågar jag alltid exakt

hur många påsar de har och lägger till på kvittot medans de som lägger på bandet eller säger till slår jag alltid in färre än de tagit (tycker ur miljöaspekt att påsen ska kosta så att fler återvänder dem). Jag sparar även fula pengar och de man fått från alkisar och andra äckliga människor och ger till andra otrevliga/ofräscha kunder. Sedan ar min tröskel mkt högre än att prata i mobil i kassan. Annars kör jag även med att vara övertrevlig så ingen kan klaga haha.

2011-06-16 ♥ 23:39:54
Emma

Jag jobbar i kassa i matbutik och kan hålla med dig om alla punkter. Sen kan jag även bidra med några till:

- Att kunder lägger pengar (speciellt mynt) på bandet. Om jag inte hinner ta dom innan bandet rullar så får jag lyfta upp hela min våg och pilla fram mynten som har trillat under bandet.

- Folk som tar plastkassar och håller i handen och räknar med att man ska se dom eller går tillbaka in och tar kassar utan att betala eller iaf frågar snällt om de får ta en.

- Kunder som ska betala och säger "vänta, jag har en krona här någonstans", och sen letar igenom sina fickor och ev. handväska i två minuter innan dom upptäcker att dom visst inte har någon.

- När kunder börjar slänga upp varor på bandet innan man ens har hunnit sätta sig och har öppnat kassan.

2011-06-16 ♥ 23:53:39
Fauwgel

Här är lite saker jag stör mig på.



1. Den äldre damen/gumman som ställer sig i en egen liten "kö" på andra sidan om alla andra framme vid kassan och försöker tränga sig före varje person som står i den vanliga kön. Och så ler hon lite sådär fånigt, utan att säga något, som om hon faktiskt vill säga (utan att säga det) "ser du inte att jag är gammal och har en tung dramaten att bära på? Låt mig gå före!" och så förväntas man fatta vad hon vill. Och för var kund som ska betala försöker hon alltid betala själv. Så står hon där med sina pengar i handen och ser sjukt otålig ut eftersom hon aldrig får betala, fastän det inte är hennes tur och fastän det gått mycket snabbare om hon bara hade ställt sig i den vanliga kön!



2. Personal som är sjukt otrevlig eftersom dom verkar anse att man inte passar i deras affär. Tex om man går in i en affär med lite dyrare varor och personalen tittar lite överlägset och drygt på en och samtidigt ler som om dom tycker synd om en. För att dom tror att man inte har råd att handla där. Får man inte lov att titta då, eller? Och tänk om man nu vill handla där då? Då har man inte någon större lust att göra det efter personalens bemötande. Eller om någon är mullig/överviktig och går in i en affär med "normalstora" kläder, då får den personen ofta sådana där blickar från personalen. Typ "vad gör han/hon här?!". DRYGT!



3. När det är kölapp-system och man ska ta en lapp och någon annan småspringer före för att ta, det är dödens störigt! Speciellt om man är en halvmeter från grejen med lappar och just ska ta en när någon annan tränger sig före och sliter åt sig en. Eller om man får stå och vänta (som jag fick göra idag) på en person som tränger sig före, ställer ner sina matkassar, börjar organisera om i dom och fixar sig i håret -ALLT detta innan hon tar en kölapp! Och INGEN, verkligen ingen, får ta en lapp FÖRE henne! För då har man trängt sig före henne. Jag pallade iallafall inte vänta så jag tog en lapp även fall hon såg skitsur ut. Hon får väl skylla sig själv om hon ska ta hundra år på sig.



Annars gillar jag när personalen är sådär trevliga och glada, som dom oftast är! Då blir man själv på glatt humör :-). Och jag anser att man bör vara trevlig som både kund och personal, det vinner alla på!! :-)

2011-06-17 ♥ 00:30:32 » URL: http://mauwnefauwgel.blogspot.com/
Lisa

Jag förstår vad du menar, men egentligen håller jag inte med på någon av punkterna. Det är kundens val att bete sig som den vill, och kassören/kassörskans plikt att passa upp på kunden.



Ett "slavarbete" kanske man kan se det som, men å andra sidan får kassören/kassörskan betalt och därmed borde denne vara mån om kundens välmående.



Dock handlar det kanske om ett mänskligt beteende och en social förmåga som BORDE få oss att inse "kundhyfs". Att vissa människor saknar dessa förmågor är tråkigt för båda parter, men jag säger som min arbetsgivare sa när jag praktiserade i butik: "Kunden har alltid rätt, och även om kunden har fel så har kunden alltid rätt!"



Tack för din fantastiska blogg. Du skriver verkligen bra. Lättsamt, igenkännande och väldigt komiskt! Kram!

2011-06-17 ♥ 00:50:06 » URL: http://lisattack.wordpress.com
Josefin

En sak jag verkligen stör mig på (jobbar i butik):



När det är lång kö och lite stressigt så ska kunden stå kvar i typ 20 min för att stoppa ner kvitton/pengar/kort i sin plånbok precis framför kassan så att nästa kund inte kan komma till! Gå lite åt sidan om du måste sortera plånboken i 1000 år tack! :)

2011-06-17 ♥ 08:34:29
erica

jag har jobbat på snabbmatsrestaurang. när en av mina kollegor gick ut till en familj där alla i familjen satt och matade kråkorna med pommes sa hon snällt "det är jättebra om ni inte matar fåglarna då dom är till bekymmer för både gäster och personal :)" varpå pappa i familjen gav svaret "det bryr inte vi oss om, vi ska ju ändå åka härifrån snart.".. kort och gott, jag hatar folk som matar fåglar, jag förstår om barn gör det, men det bör justeras med en tillsägning.

2011-06-17 ♥ 09:09:09
Caroline

Hej! Håller helt med! Jobbar i butik och stör mig tyvärr på dessa saker varje dag! Folkvett?! Ha en bra helg!

2011-06-17 ♥ 09:20:57 » URL: http://mysticcc.blogg.se/
Victoria

Det värsta jag vet är när folk är respektlösa & inte inser att de har fel.



Jobbar som servitris och det kom in en man som hade beställt 2st rätter som hämtmat som kostade 240kr. In kommer han med endast 100kr och blir skitförbannad för att vi inte tar emot dem eftersom det nu inte kostade 100kr. Han går ut igen och kommer efter en stund in med endast 100kr igen. Processen upprepas och tredje gånger kommer han in med 200kr. När vi säger att det fortfarande inte räcker blir han verkligen ursinnig, stormar ut medan han skriker förolämpande saker om oss och smäller igen dörren. (Försökte sedan att komma in några ggr till)



Finns folk som beställer en rätt där det finns vanlig och även liten portion. De säger inte att de vill ha den lilla vid beställningen, utan säger det först vid betalningen. De brukar köra på "kunden har alltid rätt"-taktien och får alltså en storportion till priset av en.

När vi kan bevisa att kunden visst hade fel, brukar de alltid köra med att det är en skitrestaurang och att de aldrig kommer komma hit igen. ^^

2011-06-17 ♥ 10:45:55
Carro

I det allra mesta håller jag med utom i följande: Detta med mobilsnack... Alltså jag inser att det kanske inte är sjukt uppskattat men låt oss vara ärliga - jag ska överräcka en sedel på min höjd. Inte kan väl folk ta så illa upp av att jag pratar med min familj eller mina vänner under snabbshoppingen?? Naturligtvis är det en människa där på andra sidan (som brukar få en ursäktande och/eller uppskattande blick) men vi brukar ju inte direkt ha en ingående diskussion när jag INTE har en mobil i örat heller.

2011-06-17 ♥ 11:32:19
Erika

Jag jobbade under många år på ett café där man verkligen stötte på originella människor. Detta café låg på ett berg, med skog runt omkring och detta gjorde tydligen att folk trodde att de kunde tänja lite extra på sitt beteende. Bland annat hände det ofta att de började möblera om med borden. De kanske var ett sällskap på 15 pers, och eftersom varje bord bara hade sittplats för 5-6 pers så kunde de sätta ihop flera bord lite hur de ville. Oftast gick det att ordna så att större sällskap skulle kunna få sitta tillsammans, men då dukade vi i personalen upp långbord så att allt fungerade. Men ibland hände det att man kunde komma ut från köket och se att alla bord stod huller om buller och det inte gick att komma fram nånstans och där stod en glad gäst och tyckte att han varit snäll och hjälpt till genom att fixa borden själv.. Då kunde man lätt bli ganska irriterad, för ofta var det ju okej men snälla ni, fråga personalen först för det är ju de som måste kunna ta sig fram och servera till alla bord..



Det roligaste som hände under mina 10 år på stället var en varm sommardag häromåret då vi hade sjukt mycket gäster. Vanligtvis har vi 35 bord, och varje bord tar 4-6 gäster. Den här dagen var det så mycket folk att vid vissa bord satt det upp till 10 pers och trängdes. Det var knappt att det gick att servera.. Kön till borden växte, och vid tillfälle så var det kanske fem sällskap som stod och väntade på bord, då det kommer fram en tant till med kollega som serverade på stationen på framsidan, och hon stoppar min stressade kollega och säger att hon gärna vill beställa. Min kollega svarar att hon kommer så fort hon kan och frågar tanten vid vilket bord hon sitter. Tanten säger då att hon, för att underlätta för oss, har med sig sitt eget bord. Min kollega tror knappt sina ögon då hon ser att tanten och hennes gubbe har tagit med sig sitt egna campingbord och på fullt allvar tror att man kan göra så, att det blir lättare för oss som jobbar om man tar med sig sina egna möbler.. Min kollega vet knappt vad hon ska säga, men får fram att "Nej, så gör vi inte här.." Tantens gubbe suckar då till tanten "Jag sa ju det.."

2011-06-17 ♥ 12:30:49 » URL: http://whatshappeningtome.blogg.se/
ottilia

När kunderna bara slänger fram en klump, måste jag nog säga, med pengar och så förväntas kassapersonalen att själva lista ut vad som ligger i bunten. Snälla ha pengarna åtminstonde o-knycklade.

2011-06-17 ♥ 12:52:35 » URL: http://alltidottilia.blogspot.com
M

Oj, vad alla som skriver hur dom hatar när personal hejar eller gör sitt jobb (packar upp, tar betalt, organiserar) måste sakna hyffs! Människor som jobbar med service är faktiskt också människor & har chefer och krav precis som alla andra! Något som man sorgligt nog verkar måsta påpeka.



Som tur är så jobbar jag nu i butik i Australien & hujeda mig vad trevligt det är! Kunder som kommer in hälsas på & hälsar tillbaka, man frågar om dagen, om man kan hjälpa till att hitta det dom letar efter, kunder ler och frågar frågor & berömmer butiken (dom flesta svenskar skulle väl dö jobbighetsdöden om butikspersonal frågade mer än om det var bra så).



Det händer till och med att kunder mailar till oss för att tacka (eller berättar i kassan om hur det var så trevligt när dom handlade förra gången att dom kom tillbaka). Det har jag aldrig varit med om i Sverige.



Tacksamma kunder som förstår att hela världen inte kretsar runt dom och som uppskattar att man gör sitt allra bästa är det mest fantastiska som finns.



Det är dom som gör att jag vill gå till jobbet!

2011-06-17 ♥ 13:17:38
Sotartjejen

Inte bara på sånna ställen får man sig en känga. jag jobbar på ett kontor där jag fler gånger har fått en utskällning av kunde som hävdar att de betalat fakturan men när vi kollar upp det har de betalat till fel företag. trots att de då innan kallat mig diverese elaka saker får jag inte nån ursäkt fast de gjort fel! sånt blir jag lack på!

2011-06-17 ♥ 13:56:14 » URL: http://fairydiary.blogg.se/
Belinda

Jag jobbar i kassa på apotek och det är ganska jobbigt när folk pratar i telefon men hej jag har varit med om att kassapersonalen pratat i telefon när jag velat betala i typ klädaffärer och det känns bra mycket värre?!

2011-06-17 ♥ 15:33:49 » URL: http://spellyourheart.wordpress.com
Linda

Åh, känner så igen mig i det där med att kunder inte verka förstå att affären stänger vid ett visst klockslag och i lugnan ro går omkring, fastän de absolut inte kan undgå att se hur man städar undan.

2011-06-17 ♥ 16:06:01 » URL: http://keepmeinsane.blogg.se/
Ida

Kundens beteende slutar att vara okej när han/hon börjar vissla efter en som om man vore en hund.



Tack för en rolig blogg som alltid är spännande att klicka in på.

2011-06-17 ♥ 17:57:11
frida

Haha jag springer alltid in 0,0000001 sekunder innan mataffären stänger och blir deras sista kund. Då känner jag mig lite som jesus som lyckas varje gång.



Med allt annat håller jag med ;)

2011-06-17 ♥ 18:36:36
Karin

Jag jobbar på konsum, bland annat i kassan och i postutlämningen. Jag håller med om alla punkter och det sjuka är ju att man träffar på nästan ALLA dessa beteenden dagligen när man jobbar i affär.



Jag ogillar även när kunder trycker i olika frukter i samma påse när de kostar olika mycket per kilo. Typ nektariner 19.90kr/kg och persikor 25.90/ kg. Då brukar jag knappa in det dyraste priset och hoppas på att de inte kollar kvittot.



Något annat som irriterar mig är kunder som stoppar alla frysta varor i dubbla fryspåsar och dessutom knyter dubbelknut på påsen INNAN de har betalat. Morr! Så fruktansvärt tröttsamt det att knyta upp alla dessa påsar för att kunna dra streckkoden.



För att inte tala om alla kunder i posten som blir vansinniga när de inte kan hämta ut sina paket utan att legitimera sig. Det står ju på alla avier, sms, mail och gud vet allt att man MÅSTE ha just legitimation.

2011-06-17 ♥ 19:41:09 » URL: http://karinklottrar.blogg.se/
Linn

ÅÅÅH punkt 7. Jobbar i klädbutik och jag håller på bli tokig på att folk inte hänger tillbaka plagg de provat eller hänger upp kläder de river ner. Har haft kunder som rivit ner kläder och sett att jag såg dem men ändå inte hängt upp dem. It makes me mad!!!!

2011-06-17 ♥ 22:07:43 » URL: http://linnoest.devote.se
Ellen - LCHF och mycket annat

Mm sena kunder - usch och blä! När jag jobbade i en butik sa hade vi tva stammisar som vi kallade för "kvart i sju" och "fem i sju". Butiken stängde alltsa kl. sju, och de kom alltid strax före och ville liksom inte ga därifran. Fem i sju handlade oftast inget utan ville mer ha sällskap tror jag. Kvart i sju däremot var shopaholic och handlade säkert en vagn full varje gang.

2011-06-17 ♥ 23:11:31 » URL: http://ellastankar.blogg.se/
Jazzy

1. När en kund på ett otrevligt sätt beordrar personal att öppna fler kassor bara för att det råkar stå en halv person framför denne i kö.



SVAR: Står man 40 pers i en kö och idioten som sitter i kassan själv inte förstår att det BEHÖVS en extra kassa. Ja då får man faktiskt säga till. Någon måste ju sköta jobbet ;D



2. När kunden inte hälsar eller ens skapar ögonkontakt med kassapersonal. Hallå kassapersonal är också människor!



SVAR: Jag är inte där för att införskaffa nya vänner, jag är där för att handla. Den enda jag pratar med om jag nu ändå måste prata så är det varorna ;D



3. När kunden pratar i mobiltelefon samtidigt som den betalar. Väldigt nonchalant. Det går faktiskt att pausa samtalet i en halv minut.



SVAR: ska man avbryta ett viktigt samtal för att säga hej till tanten i kassan? Hon är inte kungen på besök?



4. När kunden öser upp varor på kassabandet i stora högar. Det går inte snabbare att betala bara för att varorna staplas på höjd.



SVAR: Detta är enbart för att kunden bakom står och fräser en i nacken.



5. När kunden i kassan kommer på att "a just det ja jag glömde en sak" och sedan springer iväg och är borta i en kvart.

SVAR: Om ni var tillräckligt hjälpsamma kanske man kunde slippa vara borta i en hel kvar.



6. När kunden inte respekterar stängningstid och strosar runt i butiken som om den vore exklusivt extraöppen enkom för denne.



SVAR: Släpper man in folk 3 minuter innan stängdags får man räkna med att man vill handla färdigt!



2011-06-18 ♥ 03:17:24 » URL: http://twentyfoursevenofficial.blogg.se/
Johanna

Eller det värsta kunderna som skäller ut kassöskorna för priserna i butiken, som om det var kassöskan som satte priserna..

2011-06-18 ♥ 11:15:44 » URL: http://helloosaferide.blogg.se/
Malin

2011-06-18 ♥ 11:39:26 » URL: http://mahl
Malin

Jag jobbar i en TV-spelsbutik, och något som får det att pysa ånga ur öronen på mig är om mina kollegor (som alla är män) jobbar kassan med lång kö, och jag går runt på golvet och frågar om folk behöver hjälp, när de uppenbart står och ser frågande ut. Då har det hänt att de säger "Nej, jag vill ha hjälp av en man." när jag står precis där! Som om jag inte kan min bransch, riktigt lågt.



En annan sak är om kunderna klagar på priserna som den generalla marknaden sätter, en del verkar tro att det är jag personligen. Det är det inte.

2011-06-18 ♥ 11:44:38 » URL: http://mahlen.blogg.se/
Jessa

Ojoj vad jag känner igen mig, jobbar själv i affär och just det där med att de slänger upp varuberg på bandet i tron om att det ska gå fortare... Irriterande... Eller när de pratar i mobiltelefon och knappt är medvetna om att de står i kassan och ska betala.... morr Nåväl.. Ha en bra dag och tack för en bra blogg!

2011-06-19 ♥ 11:39:34 » URL: http://endelavmig.gblogg.se
Wendy

Ni som jobbar i butik, varför verkar ni alltid bli så illa till mods när man som kund kommer ut från provrummet med ca. femtioelva plagg och börjar hänga tillbaka dem på rätt plats?

Är det för snällt? Eller är det ett typiskt snattar-knep jag råkat ta mig till vana?



Jag gör detta eftersom jag hatar oredan som uppstår, typ. Gina Tricots reaställ samma dag som det är 5 skolbesök (högstadiet eller gymnasiet) på gågatan...

2011-06-19 ♥ 15:09:03 » URL: http://wendysvardag.wordpress.com
Josefine

Jag jobbar på en stor matvaruaffär och häromdagen var det en kund som behövde fråga något och visslade på mig så jag skulle dit. VISSLADE!! Eh, är jag någon jäkla hund eller?!? Då var det riiiiiktigt svårt att inte explodera kan jag säga...

2011-06-19 ♥ 20:24:39 » URL: http://jowssan.blogg.se/
Ajlin

Jazzy - Jag har jobbat inom restaurang och inom handels i alla mina yrkesverksamma år och kan säga en sak. Om man KAN öppna en kassa till, eller hundra, så gör man gärna det. Vi som står bakom kassadisken eller sitter bakom bandet tycker inte heller att det är roligt att behöva stressa och bli skällda på för att det är lång kö. Om det inte öppnas en kassa till är det väl för att det inte GÅR att öppna en kassa till, för att det kanske inte finns mer personal tillexempel. Lite förståelse kanske tack!

2011-07-02 ♥ 14:24:42 » URL: http://ajlin.blogg.se/
Tariq Mehmood





AL-WAHID INDUSTRIES

www.Alwahidind.com



Dear Sir,



We would like to introduce ourselves as an EXPERIENCED Manufacturers and Exporter of all types of Falconry Items, Leather Apparels and specialized in following articles:



- Falcon Gloves

- Motorbike Gloves

- Driving Gloves

- Ski Gloves

- Goal Keeper Gloves

- Golf Gloves

- Ladies Gloves etc



Further, we also deals in following products:



- POLICE & HUNTING GLOVES

- BASEBALL BATTING GLOVES

- GOLF GLOVES

- FITNESS GLOVES, BELTS & STRAPS

- LEATHER JACKETS etc.



We have a keen desire to establish business relations with your good house, and want you to please be so graciosuly have a look at our web-site: www.Alwahidind.com

and advise your requirements, enable us to arrange some samples for you.



Looking forward to see your nice reply shortly.



Thanking you, we remain



With best regards,



Tariq Mehmood

Managing Director

alwahad@skt.comsats.net.pk

2011-07-28 ♥ 08:50:47 » URL: http://www.alwahidind.com

Innan du kommenterar: Tänk på att Spiderchicks inlägg alltid är några smulor ironiska och flera smulor överdrivna, ta inte allt på allvar. Tack och kram!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:



Kommentar:

Trackback