Att hjälpas åt

En fråga till dig Spajdan. Minns att du skrev i ett gammalt inlägg hur alla skulle hjälpa till mer med hemmasysslorna hos er. Hur gör ni? Min sambo säger att hen ska bli bättre om och om igen, med det blir knappt skillnad. What to do?
 
Mina tips:
 
Hamnar man i "en-gör-allt" fällan gäller det att dra i nödbromsen (såvida man inte trivs med sin roll).
 
Det är ERT hushåll. Inte bara en persons. Hamnar man vid en punkt där man känner sig "tacksam" för att den andra ibland "hjälper till" då är det snedvridet. Ni hjälps åt i ert gemensamma hem. Punkt.
 
Kom överens om hur rent ni vill ha det. Vad ska ni ha för nivå? Hur ofta är det rimligt att ni städar? Dela upp sysslorna (även om millimeterrättvisa aldrig kan uppnås). Om du lagar maten kan din partner plocka undan och diska. Om din partner sorterar tvätt och trycker igång maskinen kan du plocka ur och hänga upp. Till exempel.
 
Har ni tvättstuga - boka tid då båda kan. Eller tvätta varannan gång. Om din partner alltid tycks vara "upptagen" när det stundar tvätt - tvätta bara dina grejer. Vill du inte vara personlig assistent, var då inte heller det. Curla inte.
 
Är ni notoriskt stökiga av er (som vi) bestäm att ni kör ett plockrejs tio-femton minuter varje kväll. Oj vad mycket två personer kan få gjort på en kvart! Avsätt en specifik och högst gemensam tid för storstädning, kanske en helgförmiddag varannan vecka?
 
Är du pedant kan du inte begära att din partner ska bli det exakt samma. Försök att hitta en balans som båda trivs med. Kanske får ni kompromissa lite på vägen.
 
Det är mina tips.

Kommentera gärna!
elin

Men vilka bra tips! Det där plocka-undan-rejset ska vi nog införa här tror jag!

2013-03-17 ♥ 12:01:47 » URL: http://owlandthecity.blogg.se
Malin -Änglamamma

"Är ni notoriskt stökiga av er (som vi) bestäm att ni kör ett plockrejs tio-femton minuter varje kväll."

Det ska nog jag börja med!! Det går ju så fort att plocka iordning!! Men man måste göra det!! Som med träning!

2013-03-17 ♥ 12:04:08 » URL: http://josefinaelma.blogg.se
Frida

Bra tips! Jag flyttade ihop med min kille för 1,5 år sen och då var jag ren färdigt inställd på att vi båda gör lika mycket hemma. Jag var rädd att hamna i "fällan". Vilket också vil diskuterade en hel del om. Så jag antar att det är lättare att försöka få det rättvist från början än att plötsligt inse att det är komplett orättvist och sen börja ändra vanor.
Vid ett tillfälle kändes det som om jag gjorde allt då jag hade en ganska ledig period medan han var borta mycket. Då började också systemet med att vi gör allt tillika. Städar han, städar jag. Han har "huvudansvaret" över köket medan jag tar wc:n. Vi försöker tvätta samtidigt men om inte, så prioriterar jag mina kläder. Jag har blivit ganska slarvig ibland, och stökvänlig på gott och ont. Men det känns helt bra att min kille måste "skälla" på mina klädhögar, för då vet jag att han också bryr sig över hemmet. Tack Spider för din blogg!

2013-03-17 ♥ 12:08:58
Kakan | Krumelur-MurmelDjur

Vilka bra tips!! Jag får kanske skatta mig lycklig över att jag har en sambo som faktiskt ser när saker behöver göras i hemmet, även om jag kanske gör lite mer men, som du sa, jag är pedant, och då får man typ gilla läget eller lägga ner, vilket jag inte tänker göra.

2013-03-17 ♥ 12:17:54 » URL: http://minaallajag.wordpress.com
Emelie

bra tips! kan bli en svår balans det där!

2013-03-17 ♥ 12:27:35 » URL: http://emelieida.spotlife.se
Becca

Åh vilka bra tips! Vi hade denna diskussionen hemma igår, igen! Så nu ska han allt få höra där hemma ;)

2013-03-17 ♥ 12:45:42 » URL: http://beccaaakesson.blogg.se
Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Ett annat tips är att hålla reda på ungefär hur mycket tid olika sysslor tar. Lagar den ena mat och det tar en timme så är det kanske inte en helt rättvis fördelning att den andra diskar om det tar tjugo minuter, till exempel. (Om man sen tycker att en timmes matlagning är så mkt roligare att det motsvarar tjugo minuters disk kan det så klart vara okej.) En sak som jag tycker man lätt glömmer bort, och som tar en massa tid, är handlingen. Det tar lätt en dryg timme varje gång för oss, och är det alltid den ena som handlar så blir det lätt så att den lägger betydligt mer tid än den andra totalt sett.

2013-03-17 ♥ 15:22:12 » URL: http://fragaugglan.se
Isabelle

Jag o min sambo bestämde att den ena tar diskmaskinen och den andra tar tvätten (har tvättmaskin hemma). Visst tvätten är mer sällan, men mer jobb varje gång istället för det ingår att vika och sortera den efteråt med. Funkade rätt bra, men nu kör vi lite hur som, den som märker att den saknar nåt i klädesväg kör igång en maskin helt enkelt haha

2013-03-17 ♥ 15:27:20
Linnéa

Riktigt bra tips! Uttrycket "hjälper till hemma" kan bara appliceras på små barn anser jag, är man två vuxna hemma så "delar man på ansvaret". Jag gillar även det du säger om att man ska komma överens om hur rent det ska vara, man kan inte tvinga på sin partner att vara pedant om hen inte är det, utan man finner en nivå som båda kan leva med. Vi är ganska bra på att dela ansvaret (vi har ju inga barn så det finns inte sååå mycket att göra), men jag ska ha med mig dessa tipsen, kanske kan vi bli än bättre!

2013-03-17 ♥ 15:38:32
Sandra

Min man skriver oftast matlista och handlar, samt lagar mat. Jag städar och tvättar nästan alltid och är den som oftast plockar undan och diskar. Han har hand om biltvätt och tankning och annat manligt (hehe) och jag shoppar kläder till barnen. Vi är ofta nöjd med hur fördelningen blivit även om vi inte alls har samma syn på när det måste städas eller hur ofta ett smuligt köksbord bör torkas!

2013-03-17 ♥ 20:25:45
Alex

Verkligen jättebra tips, har aldrig tänkt på att man liksom kan välja vilken nivå av städat man vill ha. Här hemma satsar man på Perfekt Rent, men alla är skitstökiga av naturen och därför är vi så långt bort från målet man kan komma. När vi storstädar tillsammans (typ en gång i månaden eller mindre pga för lite fritid) blir man bara less eftersom det där Perfekte Rena aldrig någonsin uppnås.

Din blogg var förresten den första jag började följa (cirka ett år INNAN du blev gravid med lilleman!)och det är fortfarande en av mina favvosar. TACK!

2013-03-17 ♥ 21:12:05 » URL: http://www.alexundrakakansson.blogg.se
Lina, brev från Amerika

bra tips med 15min principen. det hade vi nog behövt införa gissar jag :)
nu när jag är tjänstledig gör jag nästan allt hushållsarbete. men tycker det känns rättvist eftersom jag inte jobbar just nu. men annars brukar vi vanligtvis köra varannanprincipen med typ allt. laga mat/diska/tvätta. bädda sängen och städa gör vi tillsammans för det går snabbast.

2013-03-18 ♥ 03:06:35 » URL: http://brevfranamerika.blogspot.com/
Liza-Marie

Förstår inte att folk tycker att vara pedant är ngt positivt och en ursäkt, ja jag är ju pedant så då gör jag som jag vill ha det, supernegativt ju! Att inte klara av att släppa taget och MÅSTE ha på sitt vis, det är ju bara en åsikt och varför väger pedantens åsikt tyngre i dessa fall? VAD händer annars?

2013-03-18 ♥ 03:15:44 » URL: http://Himlarnslycka.blogg.se
Emma

Det är ju kul att iallafall Mini åt något ;)

2013-03-18 ♥ 15:21:20 » URL: http://www.flisipuff.blogg.se
Eva-Lena

Bra tips! Här i hushållet sköter mamman huset, trädgården, barnen, hunden och alla hushållssysslorna...inkl tapetsering, borra i väggar mm. Vilken superwoman tror karln att han är gift med? Pappan jobbar ser ni... Alla försök hittills (i 13 år) att hitta bra lösningar har faljerat men 15 min borde även han ha tid med, trots att han jobbar ;) Tack för bra tips! Fler mottages tacksamt ;)

2013-03-19 ♥ 14:21:30

Innan du kommenterar: Tänk på att Spiderchicks inlägg alltid är några smulor ironiska och flera smulor överdrivna, ta inte allt på allvar. Tack och kram!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:



Kommentar:

Trackback