Ingen har rätt att värdera din kropp

Imorse klickade jag mig in på twitter (i vanlig ordning). Läser en tweet från min favvo When Darkness Falls.
 
 
 
 
 
Känner en liten förnimmande känsla om att det kanske handlar om mitt inlägg här. Fast... Näe? Det kan det väl ändå inte göra? *lever på hoppet*.
 
 
 
Jag skrollar och ser fler tweets...
 
 
 
Börjar känna igen mina ord *svettas*
 
 
Skrollar vidare.
 
 
Eh... *två CD-skivor tar sin form under mina armhålor*
 
 
 
 
BAAM!
 
Det handlar om mitt inlägg.
 
Sen ser jag att WDF även har lämnat en kommentar under inlägget.
 
 
 
 
Jag lägger mig platt.
 
Att vi ska sluta diskutera varandras kroppar gäller givetvis ALLA kroppar. Jag har formulerat mig fel för jag tycker inte att någons kropp är ett undantag från den regeln. Ingen har något med någons vikt att göra. Punkt.
 
Jag menade väl mest att jag är så jävla trött på att höra argumentet "hallå det är faktiskt faaaaaarligt med övervikt" så fort en kvinna vågar yppa att hon inte bryr sig om hur hon ser ut/äter/tränar. Vad har det med saken att göra? Jag har många gånger bloggat om att våga släppa de strama kroppstyglarna och varje gång är det någon som tycker att jag "hyllar övervikt". Alltså, VA?
 
Men jag håller helt med WDF i hennes kommentar om min formulering och jag tar till mig det.
 
I övrigt älskar jag When Darkness Falls. Jag följer hennes twitter (bäst), läser hennes blogg (SÅ bra) och när hon debatterar i Lady Dahmers kommentarsfält, ja då plockar jag fram popcornen och bara njuter. Hon är briljant. Den kvinnan.
 
Och tack för alla kommentarer under mitt inlägg. Blir ledsen när jag läser vad en del av er har fått höra om ERA kroppar. Ingen utomstående ska ta sig rätten att bedömma och värdera DIN kropp. Inte heller jag.
 
Ridå.
 

Kommentera gärna!
Mella - stolt medlem i PK-maffian

WDF är så fantastiskt jävla bra! Och det är du med, som tar kritik på ett så bra och eftertänksamt sätt! Jag håller med WDF fullständigt i det hon skriver men råkar ändå ibland göra formuleringar som påminner om den du gjorde. Det är bra att det finns folk som vågar säga till när det händer, och det är bra att folk lyssnar och tar åt sig. Det är så vi lär oss nya saker och utvecklas.
Massa beröm till dig, ödmjukhet och förmågan att tänka ett varv till är bland de bästa egenskaperna som finns!

2014-04-29 ♥ 10:48:06 » URL: http://mellas.se
amanda

Så himla bra att du gjorde ett extra inlägg och visade detta! Gillade verkligen det du skrev härom dagen också. Så detta öppnade mina ögon, såklart en inte har rätt att kommentera en annans kropp bara för att en själv anser att den är ohälsosam. Så bra. Detta borde alla läsa!
Ha det fint :)

2014-04-29 ♥ 10:49:29 » URL: http://aal.blogg.se
Lina

Det är så himla fint att läsa om när folk tar till sig kritik och funderar över om något de sagt/gjort kanske var problematiskt på något sätt. Ibland blir då resultatet att "nä, det kanske inte var helt genomtänkt att formulera mig just så" eller så känner de att "jo, jag tycker faktiskt fortfarande att mitt sätt var riktigt". Ovsett så är det skönt att se hur människor, du i det här fallet funderar en gång extra och till och med ber om ursäkt när du känner att det är på sin plats. Jag tycker det visar på vilken ödmjuk person du är.

(Elakt av mig tänker jag tyvärr också att så här skulle en viss storbloggare aldrig göra: Ta mod till sig och våga be om ursäkt när hon inser att hon sårar människor. Men då blir jag å andra sidan extra glad över att du är bättre än så.)

Keep up the good work!

2014-04-29 ♥ 11:08:24 » URL: http://linaekholm.blogspot.se
heycherryberry.blogg.se

Fint skrivet.

2014-04-29 ♥ 12:00:23 » URL: http://heycherryberry.blogg.se/
Jonna

Fast näe, sjuklig fetma är en annan sak. Visst, kroppen är din och det är dina hälsoprioriteringar, du väljer. Men din potentiella diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar, rehab för överansträngda knän osv. Det får ju vi alla bekosta. Jag tycker att inte att det är fel att tycka att människor som medvetet och aktivt väljer att utsätta sig själva för stora hälsosamma risker har rätt att slippa kommentarer. Stå för det då, om du nu tycker det är värt det. Ingen kan ju tvinga dig att ändra något, men jag tycker att man har rätt att diskutera det.
Man behöver inte diskutera det med utseende som kärnpunkt, för det är irrelevant. Men hälsosynpunkten tycker jag är en annan femma.

2014-04-29 ♥ 12:44:59
Caroline

Detta har ingenting med inlägget att göra men jag ville bara tipsa om att veckorevyn har öppnat för nomineringar till blog Awards och detta år är en kategori "årets podcast". Nominerade dig och Mathilda!! :)

Svar: men gud vilket bra tips! Tack och tack för nomineringen!! :-)
Moa DeBruin

2014-04-29 ♥ 12:47:46
Emma

När jag läste ditt inlägg om detta förra gången fick iaf inte JAG uppfattningen att du skulle ha menat att skadligt överviktigas kroppar var till för allmän beskådan och fritt fram att kritisera, för klart som tusan att det inte är fallet. Man har inte rätt att bedöma och kritisera NÅGONS kropp, och det var så JAG uppfattade ditt inlägg iaf :) Men bra gjort att lägga upp ett nytt inlägg och svara och ta till dig av det hon skrivit :)

2014-04-29 ♥ 12:54:00 » URL: http://ganskaoriginell.blogg.se
Ida

Fint skrivet och härligt att få vara med i din reflektion! Tänk om alla skulle ta åt sig av konstruktiv kritik på det sättet som du gör! Föredömligt!

2014-04-29 ♥ 13:15:24 » URL: http://www.skaraborgsbygden.se/index.php/blog/4
Malin

Svar till Jonna.
Hur ska vi då göra med alla som sportar? När de skadar sig på olika sätt och behöver vård, typ brutna ben, sträckningar, otäcka sår, bara allmänt går sönder. Vi bekostar ju dem också, men är det mer okej för att de är smala och mer normativa? Många har diabetes utan att vara det minsta överviktiga, så det är inte en anledning. Inte heller hjärt-och kärlsjukdomar då det även kommer från stress och liknande. Rehab för överansträngda knän behöver ju till exempel fotbolls- och hockeyspelare när de sträckt sig, ramlat och slagit i på nåt otäckt sätt osv. Så tycker inte det var ett vettigt argument.
Alla behöver vård då och då. Det är inte okej att tycka en grupp människor inte skulle ges den rätten.
Och varför i hela världen ska du ha rätt att diskutera en annan människas kropp? Det är som sagt en annan människas, och du har inget med den att göra. Låt människan ha blodfetter rinnande ur näsan och fettvalkar som släpar i golvet om hen vill. Du ska inte säga ett ord om det.
Hoppas den här kommentaren blev något sånär vettig nu :)

2014-04-29 ♥ 14:04:50
Maria

Malin: Det finns flera många sjukdomar som uppkommer ur allvarlig fetma och där detta är den stora huvudfaktorn i detta. Stress bidrar också såklart. Men stress kan vi ju kritisera? Rökning kan vi ju också kritisera? Likaså ex. saltintag, alkoholintag mm.

Jag håller inte riktigt med om att vi inte ska försöka påpeka hur farligt det är med fetma - det är något som alla får bekosta och något som drabbar alla medicinska områden med skador på rygg, leder, hjärt-kärl-sjukdomar, diabetes, cancer mm mm.. Sport ger givetvis också skador och att träna för hårt är inte heller bra och inget som rekommenderas heller.

Jag tycker inte att någon ska gå och kommentera andras kroppar utifrån utseende men heller inte mörka för den potentiella fara det är att ha fetma.

2014-04-29 ♥ 14:40:59
Malin

Maria: Som jag skrev innan är det inte endast feta som drabbas av de sjukdomar du räknar upp, varför ska då feta fråntas rätten till vård bara för att de är just feta?
Jag tror att alla är fullt medvetna om att det kan vara en fara om man är väldigt fet, men varför ska det vara så himla viktigt att kommentera och förfasas över det? Man blir hela tiden bombad av tips och råd på hur man går ner i vikt, blir smal = lycklig osv. Varför kan folk inte bara få vara ifred?

2014-04-29 ♥ 15:17:05
Jonna

Jag förstår vad du menar med idrottarna, bra poäng. Men fetmarelaterad diabetes och "vanlig diabetes" (om det nu är typ 1 eller 2) är skilda saker och min poäng går förlorad om du jämför dem. Om du har hjärtproblem pga ett medfött hjärtfel tycker jag är en sak men om du drar på dig hjärtproblem pga av under lång tid äta och motionera fel trots all kunskap som finns idag om hur stora riskerna är en helt annan. Samma sak med nikotin och alkohol. Jag menar inte att vi inte ska ge människor i behov av vård hjälp, men då tycker jag också att man ska kunna diskutera problemet. Det finns ju roligare saker att lägga vårdpengar på tycker jag. Barn med cancer till exempel. Istället för lungcancer till följd av rökning.

2014-04-29 ♥ 15:38:33
Lady Dahmer / postpatriarkal feministfitta

WDF är brutal, förbannad och det bästa som hänt feminismen sen suffragetterna. Ibland får man en virtuell bitchslap och då är det bara att tacka för tankeställaren och kämpa vidare! :-)

2014-04-29 ♥ 15:54:01 » URL: http://ladydahmer.nu
Lady Dahmer / postpatriarkal feministfitta

Alla ni som fortfarande inte fattar det WDF och Moa säger här: HÅLL KÄFTEN FÖR FAN! Ni är fettskammande, fördomsfulla och ELAKA fascister. ''vi får bekostna''??? Skämtar ni med mig eller? Är det så vi ska se på människor? Som kostnader?

Jag lovar att ingen någonsin gått ner i vikt för att omgivningen fått dem att skämmas för sina kroppar och jag lovar att ingen kommer gå ner i vikt för att ni poängterar hur farligt (som att ni bryr er?!) och kostsamt det är att vara fet. INGEN. Det enda som detta resulterar i är att tjocka människor skäms och mår sämre. Men vill ni fortsätta få människor att må dåligt så är ni på rätt spår.

Nä. Håll käften bara.

2014-04-29 ♥ 15:57:47 » URL: http://ladydahmer.nu
Jonna

Jaja, men låt oss alla stå tysta, utan att lägga näsan i blöt, medan anorektiker svälter ihjäl sig, alkoholister super ihjäl osv. För Gud hjälpe oss om de skulle skämmas för sina problem. Nej, då är det bättre att vi slutar med fascistfasonerna att prata om problemet och helt enkelt stoppa huvudet i sanden och hoppas att det trillar in en lösning på alla välfärdsproblemen genom brevinkastet.

2014-04-29 ♥ 16:31:41
Josse

Får jag fråga då, är det okej att hoppas och prata med personen och försöka få den att gå ner i vikt? När den inte verkar vilja ta tag i det själv även om personen redan vet sen länge att kroppen inte mår bra av övervikten... Även om ingen annan än den själv kan göra något åt det egentligen... (jag pratar om min pappa) Jag mår dåligt när jag vet att han inget gör åt det och då blir det fel också - för att man på något sätt blir egoistisk... :S

2014-04-29 ♥ 18:44:11
Lady Dahmer

Josse: NEJ! Vad tänkte du att du skulle kunna säga till honom som han inte redan vet? Tror du att nåt du säger kommer hjälpa honom eller få honom att må bättre? Lovar att detta aldrig kommer ske. Så nej.

2014-04-29 ♥ 20:07:33
Emma

Alla som kommenterar att man visst borde få lägga sig människors vikt eftersom de kostar pengar för skattebetalare så kan jag meddela att skador i samband med sport och träning också kostar skattebetalarna massor av pengar men då lägger ingen sig i...

Och de som tycker att man måste få tala om vikt "för att rädda anorektiker"... som en fd anorektiker kan jag meddela att det har ytterst lite med vikt att göra egentligen och att allt prat om kropp hur det än sägs enbart gör en sjukare

2014-04-29 ♥ 20:11:57 » URL: http://hemmahosknyttet.blogg.se
Malin

Jonna:
Om din poäng går förlorad vid en jämförelse är det väl inte en överdrivet bra poäng, eller hur?
Och grejen med att diskutera fetma är inte att man "diskuterar problemet" utan man skammar en person som är så "korkad" och "egoistisk" att hen låter sig bli fet... Låt feta människor vara människor, inte något objekt att förfasas över!

2014-04-29 ♥ 20:34:46
Stina

Hej
Nu måste jag bara kommentera, för första gången på denna blogg.
Föst och främst, en stor eloge till spiderchick som var klok och modig nog att läsa fundera ett varv till och dessutom erkänna sitt misstag. Kärlek till dig, önskar fler bloggare kunde vara lite mer ödmjuka inför att de inte alltid har helt rätt...
Sen vill jag kasta mig in i fetmadebatten. Oavsett om man kommenterar, en sjukligt fet (var går den gränsen förresten, det varierar från individ till individ, blodtryck, blodfetter och andra medicinska värden beror på så många fler faktorer än vikten) person av hänsyn till dens hälsa eller med hänsyn till samhällskostnader så är det ett ett övertramp. Sjuka människor vet alltid att de är feta, de vet också nästan alltid vad som krävs för att gå ner i vikt. Men man gör det alldeles för enkelt för sig om man tror att det bara handlar om vilja. Fetma hänger också ihop med gener till stor del, men också andra ärvda faktorer som inte är så lätta att påverka med bara vilja, så som ärvd livsstil, ätstörningar, psykiska problem etc. Att säga att tjocka människor gjort ett aktivt och självdestruktivt val att vara tjocka är att förminska dem som tänkande, intelligenta och fullvärdiga människor. Att prata om alkoholister som dumma i huvudet för att de inte tar tag i sina problem kanske kan vara en jämförelse. Hursomhelst, även tjocka människor är människor med samma värde so alla andra,och det är fn inte lätt att vara tjock idag, så alla ni (vi) som bär våra extrakilon och oftast kämpar med dem förtjänar respekt! Precis som alla andra

2014-04-29 ♥ 22:06:59
Sandra - 3 barns mamma <3

Mycket bra inlägg. En bra tanke ställande till hur lätt det är att kränka någon omedvetet. Biland skriver man av bara farten och tänker inte på om något ord kanske är negativt för någon annan.

Tack för bra läsning!!!

2014-04-30 ♥ 07:42:03 » URL: http://www.mammansandra.blogg.se
Linn

Som många redan skrivit, fantastiskt att du gör ett till inlägg och bemöter kritik på ett sånt fint sätt. Även ditt andra inlägg var så klokt att jag fick lust att åka till skövde och ge dit en kram.

Ang. Fetma debatten. Fetma innebär inte automatiskt att du FÅR diabetes, stroke, högt blodtryck osv. Utan de ÖKAR risken. Men du kan likväl vara normal viktig enl BMI och ändå ha högt blodtryck. Så som Moa skrev i sitt tidigare inlägg så betyder inte en normal viktig kropp att man är sund och har bra värden. Alla är vi OLIKA med olika gener och förutsättningar. och vi alla förtjänar samma respekt och acceptans. Så lägg ner!

2014-04-30 ♥ 10:14:18
Natasha

Jag tycker ju faktiskt att det är en enorm skillnad på att diskutera fetmaproblematiken - för självklart behöver den diskuteras och göra allt man kan för att rätta till och att säga åt en överviktig/fet person att den måste göra något åt sin vikt! Det är ALDRIG okej att kommentera någons kropp (om personen ifråga inte bett om det) oavsett om det handlar om undervikt, övervikt, hudfärg, eller vad fasiken som helst! Om man är bekymrad för att man tycker att man får betala för att det finns tjocka människor så får man väl helt enkelt engagera sig i något hälsoprojekt och försöka hjälpa/peppa eller vad som helst POSITIVT för att hjälpa till att komma till rätta med problemen.

2014-04-30 ♥ 14:15:13
lovisa - mångsysslare

Jag tycker det var lågt av WDF att skriva sådär offentligt och citera. Det finns så det blir över med folk som kränker kvinnokroppar att det känns onödigt att märka ord hos en feminist som du. Heja dig!

2014-04-30 ♥ 21:06:55 » URL: http://mangsyssleriet.blogg.se
Elin

Om du vill se en intressant dokumentär som bland annat handlar om hur kvinnor framställs i media så är "Miss Representation" att rekommendera. Finns på Netflix om du har det.

Svar: Har sett 😊
Moa DeBruin

2014-05-05 ♥ 18:06:56

Innan du kommenterar: Tänk på att Spiderchicks inlägg alltid är några smulor ironiska och flera smulor överdrivna, ta inte allt på allvar. Tack och kram!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:



Kommentar:

Trackback