Vad är det jag jobbar med?

Hey Moa, får jag fråga,vad är det du och Matilda jobbar med? Sociala medier har jag förstått men kan du inte berätta lite mer vad det betyder? Kanskte till o med filma lite på en av era föreläsningar? Hade vart jätte kul. Och när ni bakade på kontoret vad var det till? 

Tack / trogen blogg läsare
 
 
Hej!
 
Vi jobbar som sagt med markandsföring, kommunikation och innehåll på sociala medier. Vi hjälper företag att skapa bilder, text och film till sociala kanaler där företaget finns representerat. Så kan man säga, förenklat. 
 
När vi föreläser träffar vi företag eller organisationer och pratar om hur de kan hitta sin målgrupp på nätet hur de kan skapa innehåll som passar sociala medier. Att följa företag på till exempel facebook eller instagram är ju högst frivilligt därför är det en utmaning för företag att skapa ett innehåll som målgruppen vill följa. Vi pratar mycket om att man måste förstå att renodlad reklam inte hör hemma på sociala medier. Vem vill ha massa priserbjudanden i facebookflödet? Inte jag i alla fall. Det här blir en utmaning för företagen som ju är väldigt vana vid att kommunicera just priser. Istället måste man tänka om, våga kliva utanför direksäljandet och förstå att sociala medier handlar om att stärka sitt varumärke, bygga relation och på sikt skapa trogna kunder. Sen handlar det om ett strategiskt tänkt och självklart även om att ha kunskap om lagar och regler. Visste ni till exempel att så kallade "gilla och dela"-tävlingar som lusar ner Facebooks flöden dagligen, bryter mot både lotterilagen, marknadsföringslagen och Facebooks användarregler? Tänk på det nästa gång ni ser en sådan tävling :)))))))))
 
Under december-mars var jag och Matilda Sverige runt och utbildade över 50 företag i sociala medier. Hektiskt, superkul och väldigt lärorikt även för oss! 
 
Vidare har vi en rad långsiktiga samarbeten med företag i bland annat Skövde, Göteborg, Kalmar och Stockholm. Där hjälper vi löpande till med kommunikationen. Vi kommer med idéer, fotar, filmar, skriver, redigerar, paketerar, publicerar, bevakar och följer upp inlägg på sociala medier. När vi bakar eller pysslar på kontoret skapar vi material till sociala medier. Förra sommaren gjorde vi en melonsmoothie (en elvisp rätt ner i en vattenmelon, klart!) och den filmen har setts av 33 miljoner människor världen över. Känns häftigt att stå bakom en sådan viral succé!
 
Meeeeen man kan inte leva på gamla meriter.
 
Varje vecka strävar vi efter att skapa material som människor vill följa, gilla, dela och kommentera och som samtidigt är relevant för företaget i fråga. 1-2 dagar i veckan är vi på kontoret, någon dag föreläser vi och så är vi ute på företagen som vi jobbar tillsammans med (vi har många kollegor!). Ena dagen lär jag mig allt om möbelkonsolidering, andra dagen skriver jag om godis och tredje dagen intervjuar jag en lokal modeprofil om senaste trenderna. Eller så har vi planeringsmöte, filminspelning eller ett event. Ja och så var det det här med ekonomi också. Skriva offerter, fakturera och bokföra (det senare har vi hjälp med, tack och lov). 
 
Vårt jobb är med andra ord hyyyyyfsat omväxlande. Och det passar min rastlösa själ ypperligt. 
 
 
 
 
Jag och Manny på ett VIP-event vi ordnade tillsammans med en partner. 
 
 

Kommentera gärna!
Malin

Coolt! Hur kom ni på att ni skulle göra det? Och att ni var bra på det?? Jag har alltid tänkt att företagen har massa duktiga anställda kommunikatörer/grafiska designers/sociala medier-experter (typ??) så har inte ens tänkt på att den luckan finns att fylla för konsulter

Svar: Genom blogg och pod har vi alltid blivit kontaktade av företag som vill ha hjälp att synas i våra kanaler, så tanken växte ur att företagen borde äga sina egna kanaler och att vi kan hjälpa till med det. Vår typ av företag är dock jättevanligt i storstadsområdena. Sen insåg jag för tre år sedan ungefär att det jag har jobbat med i alla år med min blogg är innehållsmarknadsföring. Jag har praktiskt taget utbildad mig inom det genom "learning by doing" och som resultat blivit ett proffs. Om jag nu får klappa mig själv medhårs ;)
Företagen vi jobbar med har ansvariga för olika områden så som event, marknadsföring och sociala medier. Dessa ansvariga i sin tur tar hjälp av konsulter och byråer för att på så vis maxa resultatet.
spiderchick.nu

2016-04-24 ♥ 11:09:33
Cornelia

Alltså det låter SÅ HIMLA ROLIGT!

2016-04-24 ♥ 11:18:56 » URL: http://corneliae.blogg.se/
Anonym

Kul att få en inblick i vad ni gör. Verkar som ett toppenjobb! 😊

2016-04-24 ♥ 13:29:22
Anonym

Likaså är ju inte reklamen i bloggarna som längst ner slutar med "i samarbete med" lagliga... Något som många erfarna bloggare missar. Måste från början vara tydligt att det är i samarbete med, det skall ej kunna misstas.

Svar: Vad menar du? Att det ska stå överst i inlägget? Min vetskap är att sponsorgrejer och PR-utskick utan krav om motprestation ej måste märkas ut. Samarbeten där du får pengar för ditt inlägg måste där emot anges men i vilken spalt i inlägget det anges finns väl inga krav? Så länge det framgår?
spiderchick.nu

2016-04-24 ♥ 15:57:19
Sandra

Åh vad kul!!!!
Måste bara säga att din snapchat är såååå rolig!!! Älskar den!!

Svar: Tack snälla 😄
spiderchick.nu

2016-04-24 ♥ 16:06:48
Anonym

Sponsorgrejer utan krav på motprestation har jag inte riktigt koll på. Men värt att kolla upp ordentligt. Hur som helst tråkigt när det blir otydligt, varför inte vara tydlig?

Just nu kollas det upp lite extra det här med reklamen på bloggar iaf...
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/ett-blogginl%C3%A4gg-kostade-45-000-kr-1.196203


Svar: Jag har koll på vad som gäller, min fråga var om det är så att det finns krav på exakt var i inlägget det ska stå att det är ett samarbete, för det har i så fall gått mig förbi. Jag har alltid märkt ut mina samarbeten, ända från start :) Bloggar hamnade i fokus hos skatteverket redan för flera år sedan, tycker jag är jättebra! Håller med om att det är trist med bloggare som smyger men upplever ändå att det har blivit mycket mycket bättre bara senaste året. Bloggare jag följer som har smugit mycket (vilket jag vetat då jag fått samma förfrågningar) har gaskat upp sig och blivit tydligare. Kul! Ger ett helt annat förtroende, något alla vinner på både bloggare och företag.
spiderchick.nu

2016-04-24 ♥ 16:42:23
Anonym

Mitt inlägg angående reklamen var alltså inte en hint om att du skulle göra på fel sätt, det har jag inte koll på då jag inte läser regelbundet. Det var mer en upplysning som kan vara bra för många att ha koll på. För det är många inlägg som verkligen lever i ett gränsland på en del bloggar. Så tråkigt.

2016-04-24 ♥ 16:44:35
Emma

Å det låter ju helt galet kul! Fast jag gillar ju biten med att bokföra och fixa med papper, men inte stå på scen och prata😝
Min dröm hade varit att få jobba med event och fotot kombinerat med papperabiten men känner att jag inte är tillräckligt bra på något av det för att kunna leva på det... Men drömma kan man ju alltid göra!☺️

2016-04-25 ♥ 11:24:10
ISA

Drömjobb ju! skulle verkligen vilja pyssla med något liknande.. undrar hur många det finns plats för på marknaden? ;) haha

2016-04-25 ♥ 23:27:53 » URL: http://isabyl.devote.se
Clara

Hej Spiderchicken! Har du något tips om sida där man kan läsa mer om vilka regler som gäller för just sociala medier? Som detta du skriver om gilla- och delainlägg bryter mot marknadsföringslagen? Hade varit schysst att kunna läsa mer :)

Svar: http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Allmanna-fragor/Lotteri-eller-tavling-pa-Facebook/ bland annat. Men finns massa info om man googlar :)
spiderchick.nu

2016-06-10 ♥ 14:04:33

Innan du kommenterar: Tänk på att Spiderchicks inlägg alltid är några smulor ironiska och flera smulor överdrivna, ta inte allt på allvar. Tack och kram!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:



Kommentar:

Trackback