Åtgärdslista, så att säga

Förra året vid den här tiden var jag så TRÖTT. Sannslöst trött. I år har jag haft ångest vid tanken på att jag ska blir lika trött igen, för det är inte en rolig känsla att känna sig som en säck halvförmultnad potatis. 
 
I början av den mörka årstiden vidtog jag därför en rad åtgärder för att mota förmultnad potatis i grind.
 
Mitt åtgärdslista för piggare mörkermånader:
 
- Röra på mig
Jag har promenerat varje dag. Ibland har det varit till och från jobbet, andra gånger svettig power walk i skogen men det viktiga är att jag har låtit benen gå varje dag. 
 
- Vara ute
Promenader innebär ju utevistelse men under jullovet har jag även sett till att hela familjen har varit ute så mycket som det går medan det är dagsljus. Det blir ändå mörkt innan kl 16 = massor av timmar att slappa inomhus. 
 
 
 
 
 
- Äta näringsrikt
Det finns mat som innehåller massor av näring och det finns mat som innehåller mindre näring. Jag har försökt att hålla mig till det förstnämnda. Men jag vill inte använda ordet "nyttig mat" för VAD är nyttigt egentligen? Ibland är man svinsugen på pizza och vad är då mest hälsosamt - att förneka sig pizza i någon slags ätstörd linje eller att tillåta sig? Men som sagt, näringsrikt är bra. 
 
 
 
 
 
- Äta d-vitamin 
Jag slarvade med det förra året men i år har jag tagit min vitamin varje dag. Hela köket har glittrat och lyst upp i något slags halleluja moment när jag har fört den lilla tabletten mot munnen. 
 
- Sovmorgon (lagom)
Bland det bästa med vinterhalvåret måste vara att jag sover så nedrans skönt! Helt sjukt vad skönt jag sover, ända fram till 09:30 vissa lediga morgnar. MEN! Det är faktiskt för länge. Jag blir mosig av för mycket sömn. Lagom sovmorgon gör mig dock glad. 
 
- Upprepa mantrat vi går mot ljusare tider vi går mot ljusare tider...
Varje dag blir det cirka en minut ljusare. Snacka om glädjande 60 sekunder! 28 februari är solen uppe ända till halv sex i Skövde och i slutet av mars ända till 19:42 *fäller en tår vid tanken*
 
Kanske är det en slump, kanske inte. Men jag har faktiskt varit mycket piggare den här vintern.
 

Kommentera gärna!
Ellen

19:42! Ligger och ler som ett fån. Vilken lycka att ha det framför oss!

Svar: Jag vet!! Uuuuunderbart!!
Moa DeBruin

2019-01-05 ♥ 13:31:05
Anonym

Av någon anledning har jag känt mig betydligt piggare den här vintern jag med 🤷🏻‍♀️ Så pass mycket piggare att jag har funderat över det flera gånger 😂😂.

Svar: vad skööööönt! :) Jag funderar även på om det kan ha med den soliga och varma sommaren att göra? Men vet inte om man kan lagra d-vitamin?
Moa DeBruin

2019-01-05 ♥ 21:55:13
Anonym

Exakt så! Mat som ger näring fördel kropp och mat som ger näring fördel själ - båda måste ha sitt 😊

Svar: så är det :)
Moa DeBruin

2019-01-06 ♥ 13:12:13
Jennifer

Underbart, så bra jobbat! 👏 Jag har försökt köra exakt samma taktik i år! Fast har misslyckats kapitalt med att komma utomhus på jullovet, röra på mig och ännu värre med att få ut resten av familjen... men tanken var god! Och ja, jag är ändå lite piggare än tidigare år. Med hopp om god fortsättning på året! Ja, till er också! 😉

Svar: man gör så gott man kan! skönt att du ändå varit piggare :)
Moa DeBruin

2019-01-07 ♥ 08:35:35

Innan du kommenterar: Tänk på att Spiderchicks inlägg alltid är några smulor ironiska och flera smulor överdrivna, ta inte allt på allvar. Tack och kram!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:



Kommentar:

Trackback