Facebook genom tiderna

2012 skrev jag ett inlägg med "Facebook genom tiderna". Nu har det gått några år sedan dess och Facebook och våra beteenden på plattformen har återigen förändrats. 
 
Jag plockar in de ursprungliga punkterna samt adderar några nya punkter.
 
År 2007 - va sa du att det hette sa du?
Vi börjar höra talas om det som kallas "Facebook".
 
År 2008 - Det addande året
Facebook sprider sig sakteligen över landet. Har kompisens expartners kusins grannes hund skaffat Facebook? Hoj hoj ska vi bli "friends"? För att fylla vänlistan gäller det här att adda alla som går att adda.
 
År 2009 - Skrytåret
Fenomenet får en boom. Nu har vi alla chansen att visa upp för vänner, vänners vänner och annat löst folk vilka fantastiska liv vi lever. Statusuppdateringarna är många och inte helt sällan smygskrytiga. Går du på fest är du såklart taggad på party men allra mest taggad är du dagen efter. I albumen. På Fejjan.
 
År 2010 - Det "facebookberoende" året
Vi statusuppdaterar, gillar, vänförfrågar, bjuder in, checkar in, skapar grupp, skriver på vägg... Det är coolt att ha många vänner. Häftigast av alla är den som har vänförfrågningar på kö. Att vara inloggad på Facebook även under arbetstid är socialt (om än underförstått) accepterat. "Facerape" blir ett nytt ord i din vokabulär. Så även benämningen "kedjestatus".
 
 
 
 
 
 
År 2012 - Det selektiva året
Vi blir mer selektiva i vårt Facebookanvändande. Vi rensar bort kompisens expartners kusins grannes hund och annat löst folk som vi knappt känner. Fotoalbumen blir privata och det blir "fint" att statusuppdatera mindre. Hallå vi vill ju verka som att vi har "ett liv".
 
År 2013 - Det falnade året
Nyhetens behag är över. Albumpubliceringar har ersatts av enstaka bilder kopplade till Instagram, statusuppdateringar ersätts av länkade bloggposter och"vänförfrågningsknappen" lyser inte så värst ofta.
 
2015 - Klickbait året
Vi slutar se vänner och bekantas statusuppdateringar och plötsligt har nyhetsredaktionerna helt tagit över flödet med listor och clickbaits. ALLT handlar om att få användarna att klicka sig vidare in på en sajt vilket fixas med hjälp av mer eller mindre kreativa rubriker. "Han nös - du kan aldrig tro vad som hände sen!" eller "hennes hårstrå klyvdes i tu, se hennes reaktion".  
 
 
 
 
 
 
 
2016 - Life hack året
Plötsligt hamnar begreppet "life hack" på allas läppar. Det börjar ganska bra med life hacks som faktiskt gör vardagen lite enklare men urartar snabbt i tips så som "ät din ostbågar med en grillpinne" eller "ladda din telefon med en banan". 
 
2017 - Fake News året
Va? Är inte allt som skrivs på Facebook sant?? Chockade vaknar vi ur vår click bait-dvala och inser att vi kanske borde läsa de artiklar som vi känslomässigt regerar på innan vi delar dem? Kanske är rubriken "nu får västgötar inte längre säga gôtt mos, korven kan ta illa upp" inte sann?? Donald Trump sätter ord på fenomenet (om än inte med välmening). 
 
2018 - Gruppåret 
Facebook har blivit gruppindelat. Vi inser att vi inte har så mycket gemensamt med våra gamla klasskamrater och före detta arbetskamrater utan hittar likasinnade i olika intressegrupper, politiska så väl som ickepolitiska. För kvinnliga användare slutar gruppernas namn inte helt sällan med "gäris". Sociala medie-gäris, växt-gäris eller astro-gäris...
 
Så där ja. 
 
2019 - vad ger du oss?
 

Kommentera gärna!
Rebecca

Så sant, klockrent, väl genomtänkt och underhållande! No wonder att jag fortsätter läsa din blogg år efter år!

Svar: ah tack snälla! :)
Moa DeBruin

2019-01-29 ♥ 10:33:12
Anonym

Håller med, så klockrent! Men gäris måste jag erkänna att jag aldrig hört talas om?!

Svar: vi har kanske olika flöden men i mina flöden heter typ ALLA grupper något med gäris på slutet (tjej). Jag är själv med i flera olika gäris-grupper hehe
Moa DeBruin

2019-01-29 ♥ 18:10:54

Innan du kommenterar: Tänk på att Spiderchicks inlägg alltid är några smulor ironiska och flera smulor överdrivna, ta inte allt på allvar. Tack och kram!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:



Kommentar:

Trackback