Några bra grejer mot ångest

Okej. Jag är inte någon expert på det här med ångest. Mer än att jag har haft det hela mitt liv meeeen jag tänkte ändå komma med några tips till alla er med (hanterbar) ångest. Saker jag gör och som jag har insett är lugnande mot oro och tankar som far och flyger. 
 
Mina bra grejer mot ångest och oro:
 
- Odla ett intresse
Det här tipsade faktiskt min psykolog om. Inte så att hon sa åt mig att odla ett intresse men hon sa att det är bra att jag skriver. För när man skriver gör man något utanför sin egen snäva tankesfär. Man är inne i det, så att säga. Så mitt första tips till alla med ångest och oro är att ägna sig åt någon form av skapande. Det kan vara att plantera (himla rogivande faktiskt), sy, snickra, måla, scrap book:a, rita i en sådan där vuxenritbok eller bara göra något med händerna och finna ro i det. Något som inte är att scrolla mobilen. 
 
 
 
 
 
 
- Läsa
Idag, med allt digitalt, är vi så vana vid snabba belöningar och kickar. En bok är inte en snabb belöning. En bok kräver mer av dig och det är bra! Läser du en fysisk bok kan du inte göra någonting annat än just det och det är också bra! Bort med multitasking, tack. Du kan säkert känna dig rastlös i början för vi är så vana vid att anstränga hjärnan noll med telefonen. Men när du väl hittar en bra bok och får flow i läsningen är det sååå avslappnande! Det bästa som finns är att hitta en bok som är så pass spännande att du längtar efter att få läsa. 
 
- Andas och slappna av
Men snälla, säger ni. Andas gör vi väl hela tiden? Jo visst. Men hur andas vi? Är man stressad ligger andningen uppe i halsgropen och kippar. Men den behöver komma ner i magen. Vig 3 minuter varje dag åt att påminna dig om hur man andas. Lägg dig raklång, helst på en matta, och bara känn luften gå in och ut ur kroppen. Slappna av. Jag brukar lägga mig med en kudde under svanken, armarna ovanför huvudet och hälarna mot varandra upp mot rumpan (så att knäna går ut åt sidorna, om ni fattar). Då sträcker man ut bäckenet också. Jätteskön position!
 
 
 
 
- Träna 
Jag har som sagt börjat träna framför Youtube och det är den bästa idé jag fått denna sida årskiftet! Jag brukar träna 20-30 minuter varannan dag. Varannan gång styrka och varannan gång yoga. Jag behöver inte ta mig till gymmet, inte stressa eller passa tider. Jag kan träna när barnen är hemma och till och med har kompisar på besök. När jag gör de här träningspassen är jag helt inne i det. Tankarna är ingen annanstans. Med andra ord är det är inte så att jag eftersträvar magmuskler utan mer ett sätt att låta tankarna koncentrera sig på något som gör gott. 
 
- Tid för att bara vara 
Japp. Nu insåg jag att alla ovan tips är att ta sig tid för att bara vara. Tid där du inte är på väg någonstans, inte är på hundra olika platser i din tanke. Du är bara här och nu. Sätt telefonen på ljudlös i samtliga fall och unna dig att inte distraheras av sms eller notiser. Det är okej. 
 
Kom gärna med era bästa tips!
 
 

Kommentera gärna!
Johanna

Tack för superbra tips! Kan du inte länka till lite olika träningsvideos du fastnat för?

Svar: Jag tycker att Sandra Friberg är bra vad gäller styrka. Kolla upp henne :) vad gäller yoga gillar jag Yoga with Adrienne på engelska eller yoga med Anna om man vill ha svenska. Finns massor av olika videos att välja på beroende på vilka delar av kroppen man vill fokusera på
Moa DeBruin

2019-09-20 ♥ 10:38:37
IA

Är man lite deppig och har tappat lusten är plantera bra. Hålla på med blommor, plantera och att ha en liten rabatt kanske, ger tillbaka lusten och gör en lite mer samlad om man tappat sugen och känner sig splittrad.

Känner man sig uttömd på energi kan en skogspromenad eller bara promenera i sakta lunk utan att ha några tider eller annat att passa gör en också mer samlad och ger energi.

"Ta sig tid för att bara vara." Är en favorit här minsann. Det kan man vara varsomhelst i stort sett. Vandra runt på Ikea eller Rusta utan stress. Promenera bland våra fina park och gångvägar och avsluta på kvarters fiket är också en favorit, speciellt på hösten.

Jag fullkomligt stormtrivs när jag kan promenera runt på hösten i den kyliga luften och höstfärgerna utan tider att passa eller annat stress och sitta och glo på fiket sen.

2019-09-20 ♥ 12:18:08
IA

Ja..jag glömde..att rensa. Rensa allt gammalt skit i källare, skåp och garderober och allt vad det kan vara. Det är väldigt bra mot ångest att bli av med allt som man inte använder som bara ligger och tar plats och dammar. Jag har en enorm lättnad när jag går från grovsoporna och gjort med av med sånt som bara belastar.

Jag har tagit det i omgångar så att säga. Mycket åkte på en gång, en del har fått tagit lite tid och mogna fram till beslutet att slänga. Superduper bra mot ångest att få bort sånt som bara ligger och belastar och få rent i skåpen.

Svar: Älskar att rensa!
Moa DeBruin

2019-09-20 ♥ 12:35:06
Sandra

Min ångest bottnar ofta i ett kontrollbehov. När jag var gravid med första barnet fick jag hjälp av en psykolog som sa till mig att jag skulle fråga mig själv ”är det här något jag kan och verkligen vill ändra/påverka?” Gör det i så fall, annars måste det släppas (ibland enklare sagt än gjort förstås men ibland också förvånansvärt enkelt när man tränat ett tag på det). :)

Svar: så enkelt och samtidigt svårt, men. bra att påminna sig själv om!
Moa DeBruin

2019-09-20 ♥ 21:01:33
Sandifighter

Tycker dina tips är fantastiska. Att vara kreativ, röra sig och att bara få ta sin egna tid är superbra 👍

2019-09-21 ♥ 00:48:15 » URL: http://sandifighter.se
Emiza - Träning & Outfit & Tatuering

bra tips.. jag mår bättre efter när jag har tränat

2019-09-21 ♥ 09:30:26 » URL: http://emiza.se/
Maria

Något som hjälper mig mycket är att sjunga och lyssna på musik!

2019-09-21 ♥ 10:05:47
Anonym

Att röra på sig, prata med en psykolog och försöka resonera (ja, så gott det går) med sig själv. Men framförallt! Onani. Så oerhört mentalt avslappnade vilket jag tror många glömmer.

2019-09-21 ♥ 10:37:56
Anonym

Promenera i skogen!

2019-09-21 ♥ 14:20:16
Mandy

genom att bara ta bort alla notiser från alla appar, så vänjer man sig såsmåningom att bry sig mindre om mobilen!

Har jag ångest måste jag röra på mig för att rensa tankarna! Gärna en promenad om vädret tillåter, så får man ny, frisk luft också, vilket tycker jag, dämpar ångest också på ett sätt!

2019-09-21 ♥ 20:33:21 » URL: http://www.betterwords.blogg.se
Martina

Jag inser mer och mer va gott dansen gör mig. Då menar jag bugg o fox till dansband. Jag började dansa av en slump mer eller mindre, men nu har jag den att tacka för så mycket. Jag är så ledsen att dansband har en sån töntstämpel (finns olika genrer inom dansband, allt låter inte som vikingarna!), och att många tror att det är en viss sorts människor som dansar, eller att man måste vara proffsdansare för att ge sig ut.

På en danskväll är man där och då. Telefonen lämnar man i jackfickan eller i bilen, man fokuserar på den man dansar med för stunden, går in i musiken och tänker inte på annat än dansen, man får upp pulsen bra i snabba bugglåtar, och man får beröring som ger oxytocin men är okomplcerad och utan sexuella baktankar i de långsamma foxarna. Dessutom hittar man lätt nya vänner, vilket ju ofta kan vara svårt annars i vuxen ålder.

Så det är helt klart bästa tipset, men tyvärr har många en spärr som säger att det inte är något för dem. Så himla synd för jag tror de allra flesta skulle må så bra av det om de gav det en chans.

Svar: låter helt fantastiskt! å roligt att du hittat det <3
Moa DeBruin

2019-09-23 ♥ 09:25:52
Belle

åå, tycker speciellt om det med träning. Att du hittat något som funkar, det är både bra att röra på sig lite, men utan att det skapar fler stress och måsten.. Låter som du har landat i en bra rutin och att det verkligen gäller mer fokus "här och nu" så bra! kul för dg =) .

jag skriver om olika positiva saker på min blogg, spriddetgoda.se, spana gärna in någon gång. Tar där upp bland annat när man hjälper varandra på olika sätt.

2019-09-23 ♥ 20:38:17 » URL: http://www.spriddetgoda.se
Anonym

Tack för att du delar med dig, spot on vad jag behövde höra. Kommer spara dina tips! Också många bra tips i kommentarsfältet ❤️

Svar: tack själv! :)
Moa DeBruin

2019-09-25 ♥ 21:49:43
leonsmammas.blogg.se

Så bra inlägg!! ❤❤🙏

2019-09-30 ♥ 23:08:33 » URL: http://leonsmammas.blogg.se/

Innan du kommenterar: Tänk på att Spiderchicks inlägg alltid är några smulor ironiska och flera smulor överdrivna, ta inte allt på allvar. Tack och kram!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:



Kommentar:

Trackback