Kundservice... Igen...

Jaha då har denna i-länning råkat ut för kundservice igen. 
 
IKEAS var ju ganska okej ändå trots en timma i kö fram och tillbaka.
 
Idag har jag haft att göra med ett klädföretag och det var ingen svinhärlig upplevelse kan jag tala om. Vi beställde en keps till 10-åringen förra veckan och han har väntat och längtat efter denna försändelse.
 
Idag kom paketet. 
 
Så här:
 
- Får ett sms om att paketet inte har kunnat delas ut och att jag måste hämta det i mataffären. 
 
- En keps som inte får plats i en brevlådan? A ja.
 
- Går till affären och får ut ett ... Megapaket? Men herregud hur har de packat kepsen egentligen? 
 
- Det är ingen keps i paketet. Det är en ... Ryggsäck?
 
 
 
 
 
- Går in på företagets hemsida och letar upp kundservice.
 
- Det finns inget nummer att ringa. 
 
- GIVETVIS FINNS DET INGET NUMMER ATT RINGA.
 
- Istället tvingas jag tråckla mig in i en chat där det ska väljas ämne på ärendet (vad väljer man för ämne på ett ärende som handlar om en keps som blivit en ryggsäck?) (mutering?). Det ska skrivas namn, skrivas ordernummer, skrivas kundnummer OCH ANTAGLIGEN ADRESSEN TILL FAN OCH HANS MOSTER. 
 
- Får tillbaka i min mail:
 
 
 
 
 
- Känns tryggt att få ett svar som innehåller ordet "oftast". 
 
- Vad roligt att läsa en fredag eftermiddag. 
 
- Då kanske vi hör ifrån kundtjänst på tisdag nästa vecka. Om vi har tur. 
 
- Fast nä. Döm till min förvåning när en Emelie svarar på mail efter några minuter?
 
- Jag förklarar mitt ärende.
 
- Emelie ber om ursäkt för felet och omber mig sedan att uträtta en returprocedur i klass med kandidatexamen i IT-struktur.
 
- Jag ska registrera mina uppgifter på någon sida, ladda ner en app, flytta fram ett fakturadatum, ta bort en order, lägga en ny order, snurra sjutton varv runt ett modem, jonglera med en router, salta i ett sår och om jag undrar något mer vad gäller betalningen så ska jag kontakta en tredje part.
 
- IMPLODERAR av irritation!! 
 
- Ska JAG lägga ner massa administrativt arbete på att rätta till ett fel som inte ens är gjort av mig??
 
- Stämningen mellan mig och företaget har gått från irriterad till INFEKTERAD. 
 
- Ångrar att jag ens hörde av mig. 
 
- Skulle bara sytt om ryggsäcken till en keps och sett glad ut. 
 
- Jag svarar att det är dom som har gjort fel och att dom därför mer än gärna får lösa allt det där administrativa själva.
 
- Emelie fixar det administrativa. 
 
- Tack. 
 
- Jag ber att få bekräftat att fakturan och ordern är bortplockad.
 
- Inget svar.
 
- Inget svar.
 
- Inget svar.
 
- Är på väg att starta ett nytt ärende i den jävla chatten (och här kan jag tala om för er att tangenterna brann under fingrarna på mig) när Emelie äntligen svarar och bekräftar att ordern är bortplockad.
 
- Hon ber mig att skicka tillbaka ryggsäcken med returlappen på paketet.
 
- Jag har ingen returlapp?
 
- Emelie meddelar att hon har skickat den på mailen. 
 
- Jag meddelar att jag inte har tillgång till någon skrivare.  
 
- Inget svar.
 
- Inget svar.
 
- Inget svar.
 
- Emelie svarar slutligen att hon skickar en returlapp på posten åt mig.
 
- Jag tackar för hennes service och noterar i mitt stilla sinne att ärendet hade kunnat vara ett telefonsamtal på 5 minuter. Istället blev det en mail-chat som tog hela eftermiddagen. 
 
Kommer ALDRIG handla från denna sida igen. 
 
Tack och bock.
 

Kommentera gärna!
Anonym

Säg till om du vill ha uppslag till en bok typ ”Mina samtal med kundtjänst”. Jag har så många bra exempel

Svar: haha... Jag säger till!
Spiderchick

2020-04-03 ♥ 18:15:53
Linnea

Vilken sida? Vill ju helst inte råka ut för detta själv. Har precis fått ge upp en fight på 49:- med Ikea via klarna. Chatt, Mail, utredningar och ingen att ringa 😭

Svar: Börjar på N och slutar på ly 😒 med säte i Borås
Spiderchick

2020-04-03 ♥ 19:20:03
Kusin P

😂😂😂😂😂😂😂

2020-04-03 ♥ 19:26:42
Anneli

Chattade med Klarna ang ett biljettköp till en inställd match. Började chatten kl 21 så räknade inte med svar direkt. Efter 5 minuter så var ärendet löst! Fler kunde lära av detta. Annars hatar jag kundtjänst på telefon: tryck 1 för detta, tryck 2 för detta - så måste man vänta ut alla val för att se vilket som passar bäst och sedna lägga på och ringa igen 😂

Svar: Jag älskar Klarna! Har också bra erfarenhet av dem. Företaget jag imploderade på igår är inte anslutna till Klarna och jag kan säga att jag aldrig mer kommer handla från en site som INTE är det. Lärdom gjord.
Spiderchick

2020-04-04 ♥ 09:49:32
Anneli

För att förtydliga - jag köpte till en match som blev inställd. Nog för att karantän går mig på nerverna men köper inte biljetter till redan inställda matcher 🤣

Svar: haha... :)
Spiderchick

2020-04-04 ♥ 09:50:56
Anonym

Lite befriande att läsa svordomarna, brukar inte vara så vanligt i bloggen 😂 Bra att du sa ifrån! Så dåligt av kundtjänst när felet låg hos dem

Svar: Haha! Ja när jag svär i bloggen kan du tänka dig hur JÄVLA irriterad jag var 😉
Spiderchick

2020-04-04 ♥ 15:06:36
Sara

Jag beställde en skötväska en gång och fick...en gunga av nåt slag som vägde BLY. Var inte skitkul. Som tur var fanns det en returlapp färdig i det paketet så man bara kunde klistra på och skicka tillbaka.... x'D

Svar: Näää vad segt 😆
Spiderchick

2020-04-04 ♥ 15:32:30 » URL: http://helgur.blogg.se
Sanna

Beställde en urfin, dyr o stor kruka från ett stort företag (Åhlens. Varför hymla om det?) Fick sms en vecka senare om att krukan kunde hämtas i varuhuset. Väl i varuhuset ser jag DIREKT att det måste vara fel pga paketet jag får framför mig är alldeles för litet för en så stor kruka. Mycket riktigt, när personen i kassan öppnar paketet på min begäran är det en ful, billig och liten kruka ist för min dyra stora fina (som jag dessutom redan betalat för). ”Vad gör jag nu? Kan jag lämna tillbaka den nu direkt i varuhuset?” Nej det går absolut inte. Ring kundservice. Ringer kundservice på vägen hem med den lilla fula krukan under armen. ”Aha, det har blivit fel.” säger hon i luren ”lämna tillbaka den direkt i varuhuset.” öööhhh nej?! De sa att det inte gick? Och jag är ju typ hemma nu och vill inte vända o gå 35 min tillbaka. ”Okej. Då skickar vi rätt kruka så kan du skicka tillbaka fel kruka vid tillfälle.”

Veckorna går...

Två veckor senare ringer jag kundservice och då är min handläggare sjukskriven (???) så den rätta krukan är inte skickad. ”Men jag tar över ditt ärende och skickar den direkt!” Säger de. ”Men du behöver fota den krukan du har hämtat ut och maila till oss.” Jag fotar och mailar.
Veckorna går...
Jag ringer kundservice. ”Va? Har den inte kommit fram? Jag ska kolla!
Jag ordnar hemleverans! Gratis!”
Veckorna (fyra!) går.
Jag får ett sms om att min kruka inte kan lämnas ut pga den står i mitt namn men adressen är till varuhuset i stan. Så ingen på varuhuset kan kvittera ut krukan eftersom den är till mig. Och de får inte skicka den vidare till mig eftersom den är adresserad till varuhuset. Jag ringer kundtjänst vars telefonnummer jag kan utantill numera. ”Ojoj har du väntat i sju veckor på en kruka?! Det ordnar jag genast. Jag ringer chefen.”
Ett par dagar senare ringer det och chefen (?) meddelar att de fixar hemleverans. Postnord ringer, det funkar inte med hemleverans. Jag ringer kundservice som lovar att ringa postnord. Postnord ringer mig och säger att de löser det.
En vecka senare ringer det på dörren - min kruka!!! Åtta veckor sen!!! Jag signar på den lilla apparaten som sträcks fram till mig - JUBLAR och öppnar det stor paketet. Min kruka.

I tusen bitar.

Svar: haha näääääää fy FAN!!!! Vissa företag bekräftar ALLA fördomar man har om dålig och krånglig e-handel. Min bror och Hanna har en story om en jävla lampa som företaget skickat till fel adress så den är sedan några år i någon slags limbo på en ICA Nära i en by någonstans i Sverige. Eller ja, vid detta laget är det nog någon som har tagit sig ann den och njuter av den hemmavid.
Spiderchick

2020-04-05 ♥ 07:50:22
sandra ledin

Detta kanske inte får dig att må bättre men du är inte ensam om sådana här shopping händelser. För mer än 2 år sedan så gjorde jag en beställning från LightInTheBox beställde kuber och figerspinners. När jag beställde så skulle det ta 2-5 dagar för allt att komma, då allt fanns på lager. Efter 10 dagar tog jag kontakt med dem via mail, då Inge kunde nr fanns. Fick svar efter tre dagar på danska att produkterna tar längre tid att skicka då de inte fanns i lagret utan de behövde beställa in från huvudlagret..... alltså deras info på hemsidan var felaktig. Skällde ut dem för deras felande info angående produkterna. De bad om ursäkt och skulle höra av sig när produkterna kommit in till dem. Månad gick hörde av mig igen de svarade att det tar tid. En månad till gick och samma Mail fast svar på engelska, en månad till och samma mailande fast denna gång svar på polska av någon anledning. Då sidan är på svenska så har jag alltid skrivit till dem på svenska så varför de svarade på olika språk förstår jag inte alls. Efter 5 månader efter beställning så kom produkterna och nej det var inte rätt produkter och inte ens rätt antal. Efter det så har jag alltid läst vad andra kunder skrivit om shopping sidan man vill beställa ifrån och då har jag lyckats att undvika liknande händelser.

Hoppas att rätt keps dyker upp inom kort!!!

Svar: Äh fyyyy vad segt! Smart att läsa recensioner innan
Spiderchick

2020-04-05 ♥ 09:31:38 » URL: http://mammansandra.blogg.se/
Elin

Fast det värsta är ju när man ringer och ska uppge sitt ärende för någon röst som aldrig fattar vad man menar så måste man upprepa sig EN MILJON gånger innan de ba "vi kopplar dig vidare". Extra jobbigt är detta om man ska försöka ta ett kundserviceärende i farten och ser ut som en idiot bland folk.

Svar: 😆😆
Spiderchick

2020-04-06 ♥ 11:42:58
Anna

Så frustrerande. Själv måste jag verkligen anstränga mig på personen jag kommunicerar med. De är ju knappast skälet till att deras kundservice inte fungerar som man önskar. Det finns så klart undantag.

2020-04-10 ♥ 14:50:09 » URL: http://https://designtips.nu/

Innan du kommenterar: Tänk på att Spiderchicks inlägg alltid är några smulor ironiska och flera smulor överdrivna, ta inte allt på allvar. Tack och kram!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:



Kommentar:

Trackback